Αξιοποιήστε επαγγελματικά τα ιντερνετικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης!

Τα Social Media ‘φοριούνται’ πολύ τα τελευταία χρόνια. Facebook στα πρωινάδικα, προεκλογικά Twitter… τα πάντα τείνουν να αποκτήσουν και μια Social persona. Για την πλάκα τους, για την ενημέρωσή τους ή γιατί ‘μπορεί και να πουλάει’.

Λίγο πιο αναλυτικά: Οι περισσότερες υπηρεσίες social media ενθαρρύνουν-επιδιώκουν την συζήτηση, τα σχόλια, την αλληλεπίδραση και τον διαμοιρασμό οποιαδήποτε πληροφορίας μεταξύ των χρηστών. Στην έννοια media θα μπορούσαμε να δώσουμε τον ορισμό της σύγχρονης επικοινωνίας μιας και όλα όσα αναφέρουμε παραπάνω δεν είναι τίποτα άλλο από σύγχρονους διαμοιραστές πληροφορίας (information distributor). Οποιαδήποτε είδους και ποιότητα πληροφορίας μπορεί να ταξιδέψει μέσα από πληθώρα εφαρμογών του διαδικτύου. Η διαφορά με τις παραδοσιακές μορφές επικοινωνίας είναι αρχικά το εύρος που μπορεί να μεταδοθεί η πληροφορία και κατά δεύτερον ότι ο χρήστης είναι ο βασικός πρωταγωνιστής . Τα social media είναι ένα σύγχρονο απλοποιημένο εργαλείο επικοινωνίας. Ωστόσο η χρήση του και ειδικότερα η αποτελεσματικότητα του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον χρήστη. Τα social media αποτελούν ένα καθημερινό τεράστιο όγκο περιεχομένου που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, με πολύ μεγάλες δυνατότητες σχεδόν για οποιεσδήποτε ανάγκες. Εκτός από την πλάκα ή την επικοινωνία που μπορεί να θέλει κάποιος να κάνει με τους φίλους του οπουδήποτε στον κόσμο, μπορεί να προσφέρει πληροφόρηση και δικτύωση για συνεργασία σε επιστήμονες, προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών…

Αν το εξετάσουμε σε αυστηρά επιχειρηματικό επίπεδο, η δύναμη που δίνεται τον καταναλωτή είναι τεράστια. Οι πηγές ενημέρωσης και επιρροής δεν είναι μόνο τα ΜΜΕ αλλά και οι  διαδικτυακοί φίλοι ή ακόμα και άγνωστοι που είχαν μια εμπειρία με κάποια υπηρεσία ή προϊόν και το ανέφεραν στο facebook, twitter ή σε κάποιο σχόλιο ενός blog. Το θέμα είναι, σε μια παγκόσμια συζήτηση που γίνεται για εμάς (το προϊόν μας, την υπηρεσία μας, τον κλάδο μας κλπ), θέλουμε να συμμετέχουμε ή να γίνεται ερήμην μας; Αν βέβαια αποφασίσουμε να συμμετέχουμε ενεργά σε αυτή τη συζήτηση, θα πρέπει να το κάνουμε πάρα πολύ προσεκτικά, έχοντας αποκτήσει ειδικές γνώσεις ή ειδικούς συνεργάτες. Από τη στιγμή που ‘θα μπούμε στο χορό’, δεν ελέγχουμε πλέον οι ίδιοι το μήνυμά μας. Ο έλεγχος περνάει στα χέρια χιλιάδων άλλων χρηστών, που μπορούν να το φτάσουν στο θεό, να αδιαφορήσουν ή ακόμα και να το θάψουν.

 

ΑΠΛΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ, ΣΩΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ

  • Πως θα επιλέξουμε τα σωστά Social Media για την περίπτωση μας
  • Οι καταναλωτές μας βρίσκονται εκεί?
  • Πόσο είναι το κόστος?
  • Τι περιμένουμε να αποκομίσουμε?
  • Μπορώ να κατακτήσω νέους πελάτες μέσω αυτών?
  • Χρειάζεται περαιτέρω γνώση?
  • Οι ανταγωνιστές μου βρίσκονται εκεί?
  • Τα Social Media ΔΕΝ ΤΑ χρησιμοποιούμε για:
  • Αντικατάσταση άλλων μέσω προβολής
  • Χτυπήματα κάτω από την ζώνη
  • Διόρθωση λαθών σε άλλα μέσα
  • Τα πάντα βρίσκονται στο περιεχόμενο
  • Μην πουλάς μόνο το προϊόν σου
  • Δώσε tips και συμβουλές
  • Χρησιμοποίησε όμορφες φωτογραφίες και video
  • Μην ξεπερνάς τις 20 λέξεις για περιγραφή
  • Επικοινώνησε με το κοινό σου καθημερινά
  • Μην αφήνεις την σελίδα σου ανενημέρωτη
  • Απάντησε με ειλικρίνεια και ευγένεια σε όλα τα σχόλια
  • Θέσε ερωτήσεις

Social Media Marketing

ή αλλιώς η επιτυχημένη στρατηγική Marketing στα social media

H αποτελεσματική επικοινωνιακή στρατηγική σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι απαραίτητο να εξυπηρετεί την ευρύτερη στρατηγική μάρκετινγκ που ακολουθεί η εταιρία/ επιχείρηση. Τα μηνύματα και η αγορά στην οποία στοχεύουμε μέσα από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης πρέπει να συγκλίνουν με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά της συνολικής στρατηγικής για το προϊόν ή την υπηρεσία.

Αφού χαράξουμε τη στρατηγική μάρκετινγκ, είναι απαραίτητο να λάβουμε υπόψη τι κάνει ο ανταγωνισμός, τις διαθέσιμες τεχνολογίες, τα κοινωνικά μέσα που υπάρχουν, τα εργαλεία προώθησης που έχουμε στη διάθεσή μας ανά μέσο, το προφίλ των χρηστών κάθε μέσο, το μήνυμα που θα επικοινωνήσουμε και τις μελλοντικές τάσεις. Δεν ξεχνάμε να παρακολουθούμε και να καταγράφουμε την πορεία της επιχείρησης στα κοινωνικά δίκτυα.

 

Ανταγωνισμός

Μια έρευνα του άμεσου ανταγωνισμού της εταιρίας θα δώσει χρήσιμες πληροφορίες για το πώς θα επιλέξουμε να κινηθούμε στη συνέχεια. Αυτή η πληροφορία είναι έτσι κι αλλιώς απαραίτητη για το στρατηγικό σχεδιασμό.

 

Τεχνολογίες

Σχεδιάζοντας το social media plan, η επιχείρηση είναι καλό να γνωρίζει τις διαθέσιμες τεχνολογίες και την απήχησή τους στο κοινό που απευθύνεται. Σήμερα υπάρχουν, για παράδειγμα, εφαρμογές στα κινητά (mobile apps) που ενημερώνουν το χρήστη ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή που βρίσκεται (geo-location ή location-based services). Επίσης, σημαντικό κοινό έχουν τα tablet pc και το iPad.

 

Κοινωνικά μέσα

Κατά την επιλογή του μείγματος social media, η επιχείρηση είναι καλό να αναρωτηθεί ποια είναι κατάλληλα για το στόχο που έχει θέσει.

  • Θα φτιαχτεί εταιρικό blog;
  • Ποιο blogging platform θα επιλεγεί;
  • Θα δημιουργηθεί wiki;
  • Θα σχεδιαστεί fan page ή ομάδα στο facebook;
  • Θα φτιαχτεί ένα twitteraccount ή ξεχωριστοί λογαριασμοί για κάποια στελέχη της επιχείρησης ή για διαφορετικά brands;
  • Θα εμφανίζεται η επιχείρηση στο LinkedIn;

Αυτές είναι μερικές από τις ερωτήσεις που συνθέτουν ένα πλέγμα επιλογών, το οποίο προσαρμόζεται στις εκάστοτε ανάγκες.

Τέλος, μην ξεχνάτε:

  • ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ: Έλεγχος εισερχόμενων μηνυμάτων κ απάντηση των πιο σημαντικών
  • ΚΑΘΕ ΕΒΔΟΜΑΔΑ: Απάντηση μηνυμάτων, New Posts, Δημιουργία Φίλων
  • ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ: Posts -> διαγωνισμοί, άρθρα, δελτία τύπου, φωτογραφίες, μη προιοντικό περιεχόμενο, προιοντικό περιεχόμενο (αναλογία 6 προς 4 αν υποθέσουμε ότι τα ποστς σας είναι 10 ανά εβδομάδα)
  • Συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό (δεν μπορούμε ποτέ να γεννάμε ιδέες μόνοι μας)
  • Φτιάξτε μια ομάδα που θα χειρίζεται τους λογαριασμούς σας, δώστε τους τεχνογνωσία

Αγαπήστε το προϊόν σας, μάθετε το κοινό σας, στοχεύστε στο να γίνετε έμπιστοι του, κερδίστε τις εντυπώσεις.

Καλή επιτυχία!

Φιλίτσα Αρβανίτη ΒSc, MA

Επικοινωνιολόγος

Advertising Director, New York College

arvanitifilitsa@gmail.com