Τη θλιβερή πραγματικότητα της περίπλοκης πολυνομίας και των αποσπασματικών ρυθμίσεων ιδίως στη φορολογική νομοθεσία, που δημιουργούν «γκρίζες ζώνες», εμποδίζουν την είσπραξη εσόδων και «φορτώνουν» χιλιάδες δίκες στα δικαστήρια, κατήγγειλαν στη γενική τους συνέλευση οι διοικητικοί δικαστές.

Η πρόεδρος της Ενωσης, Ειρ. Γιανναδάκη, τόνισε ότι εκκρεμούν στα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία 356.498 υποθέσεις, με 67.678 φορολογικές (μαζί με του ΣτΕ ξεπερνούν τις 72.000), υπογραμμίζοντας ότι στις ΗΠΑ τα τελευταία 250 χρόνια υπήρξαν μόνο 10 φορολογικοί νόμοι, ενώ στην Ελλάδα την τελευταία 40ετία ψηφίστηκαν 250 φορολογικά νομοθετήματα, μαζί με άλλους 4.000 νόμους και 115.000 υπουργικές αποφάσεις.

Τους τελευταίους 30 μήνες ψηφίστηκαν 6 καθαρά φορολογικοί νόμοι με 177 άρθρα και άλλοι 17 όπου συμπεριλήφθηκαν 71 νέες φορολογικές διατάξεις, για τις οποίες εκδόθηκαν 111 υπουργικές αποφάσεις και 138 διευκρινιστικές εγκύκλιοι.

Στηλιτεύοντας την ακατάπαυστη και περίπλοκη πολυνομία που «καθιστά ευχερέστερη τη νομοθετική αυθαιρεσία», η πρόεδρος Εφετών διερωτήθηκε πώς μπορεί να γνωρίζει κάποιος έναν νόμο με αλλεπάλληλες τροποποιήσεις, συμπληρώσεις, εξαιρέσεις κ.λπ., τονίζοντας ότι οι υπάλληλοι της Δημόσιας Διοίκησης αδυνατούν να ενημερωθούν, ερμηνεύσουν και εφαρμόσουν τον νόμο.

Μαζί με τις εγγενείς αδυναμίες του διοικητικού μηχανισμού (αδιαφάνεια, διαφθορά, βραδύτητα κ.λπ.) δημιουργούνται -είπε- «γκρίζες ζώνες» για την έννομη τάξη και τη Διοίκηση, συνθέτοντας ένα αφιλόξενο πεδίο για τα δικαιώματα των πολιτών με διαρκείς στρεβλώσεις που «γεννούν» χιλιάδες διοικητικές δίκες.

Γι’ αυτό ζήτησε να βελτιωθούν η νομοθετική λειτουργία και η Δημόσια Διοίκηση, που «αποτελούν την πρώτη ύλη του δικαστικού έργου και κύριο παράγοντα δυσλειτουργίας των δικών», αλλά και να σταματήσουν οι ασάφειες, η κακονομία, η τακτική του κράτους να εξαντλεί τα ένδικα μέσα ακόμα και σε υποθέσεις λυμένες, επιβαρύνοντας με χιλιάδες επιπλέον δίκες.

Οι διοικητικοί δικαστές μίλησαν για κοινωνικοοικονομικές ανισορροπίες, ασφυκτικό όγκο υποθέσεων, φαινόμενα αρνησιδικίας, ελλείψεις σε στελέχωση, υποδομές, περιορισμό του δικαιώματος δικαστικής προστασίας με υπερδιπλασιασμό παραβόλων κ.λπ., που πλήττει τους οικονομικά ασθενέστερους και την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη.

Υπογράμμιζαν ότι έτσι οι νεοεισαγόμενες υποθέσεις μειώνονται, ενώ αυξάνονται συνεχώς οι αιτήσεις πολιτών για «ευεργέτημα πενίας» (μη χρέωση δικαστικών εξόδων λόγω αδυναμίας). Στο Πρωτοδικείο Πειραιά υποβλήθηκαν 58 αιτήσεις σε 4 μήνες, ενώ στην Αθήνα διπλασιάζονται ετησίως από το 2012 και τον Ιανουάριο υποβλήθηκαν 20.

Πρωτόγνωρες δυσκολίες
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, Ν. Παρασκευόπουλος, συμφώνησε στην καταγραφή των προβλημάτων, επισημαίνοντας την προσθήκη νέων με πρωτόγνωρες δυσκολίες για τη Δικαιοσύνη, καθώς στις κρίσιμες συγκυρίες κλήθηκε να ξανασταθμίσει το δημόσιο συμφέρον με νέες παραμέτρους για την εξυγίανση των οικονομικών, την ανταπόκριση σε συμβατικές υποχρεώσεις.

Η πρόεδρος της Βουλής, Ζ. Κωνσταντοπούλου, επέκρινε τις τελευταίες κυβερνήσεις ότι προσπάθησαν να κάμψουν το δικαστικό φρόνημα, να μετατρέψουν τη Δικαιοσύνη από εγγυητή δικαιωμάτων σε εργαλείο αντισυνταγματικών – αντιδημοκρατικών πρακτικών, καταγγέλλοντας αναρίθμητες, απερίσκεπτες και στοχευμένες ρυθμίσεις που παράγουν γραφειοκρατία και διαφθορά.

Διαβεβαίωσε ότι στη Βουλή δεν θα προωθηθούν πολιτικές που επιφέρουν πλήγμα στην καρδιά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ θα εφαρμοστούν οι αρχές της διαβούλευσης, της ακρόασης, του ανοίγματος στην κοινωνία.

Ο τ. υπουργός Δικαιοσύνης, Χ. Αθανασίου, αντιτάχθηκε στις εξαγγελίες για αλλαγή του αντιρατσιστικού νόμου, κατάργηση των φυλακών υψίστης ασφαλείας, επικρίνοντας δηλώσεις για διάλογο ακόμα και με κουκουλοφόρους, τη σιγή για την επιστροφή αναδρομικών στους δικαστές.

Προτάσεις
Τομές από τους εισαγγελείς για την Ποινική Δικαιοσύνη

Δέσμη ριζικών νομοθετικών αλλαγών ζητεί η Ενωση Εισαγγελέων Ελλάδος (ΕΕΕ) για να επιταχυνθεί η απονομή της Ποινικής Δικαιοσύνης.

Σε συνάντηση αντιπροσωπείας της υπό τον πρόεδρό της Κ. Τζαβέλλα με τον υπουργό Δικαιοσύνης Ν. Παρασκευόπουλο, προτάθηκε να υιοθετηθούν ο θεσμός της ποινικής συνδιαλλαγής (διαπραγμάτευση με τον κατηγορούμενο για την ποινή σε υποθέσεις ήσσονος και μέσης βαρύτητας), να γενικευτεί η κατευθείαν παραπομπή κακουργημάτων στο ακροατήριο, με περιορισμό της έκδοσης βουλευμάτων.

Μεταξύ άλλων, οι εισαγγελείς ζήτησαν η άρση του απορρήτου (επικοινωνιών και τραπεζικού) όπως και η δέσμευση λογαριασμών να γίνονται με διαδικασίες-εξπρές, με συνοπτική ανακριτική διάταξη χωρίς αιτιολογία και να μπορεί να ασκηθεί εναντίον προσφυγή, αντί να απαιτείται έκδοση βουλεύματος που προκαλεί αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.

Παράλληλα ζήτησαν να περιοριστεί η υποχρέωση να αιτιολογούνται λεπτομερώς οι απορρίψεις αιτήσεων, ενδίκων μέσων, προσφυγών κ.λπ. ώστε να υπάρχει συνοπτική αιτιολογία και δικαίωμα προσφυγής.

Πρότειναν επίσης την αποποινικοποίηση εγκλημάτων ήσσονος απαξίας και την αντιμετώπισή τους με διοικητικές κυρώσεις (πρόστιμα, αφαίρεση άδειας κ.λπ.) όπως η οδήγηση χωρίς ή με ακατάλληλη άδεια, οι υγειονομικές παραβάσεις, η άσκηση υπαίθριου εμπορίου κ.λπ.

Ακόμα ζήτησαν να αυξηθούν τα χρηματικά όρια για τη θεμελίωση των αδικημάτων της μη καταβολής στο Δημόσιο ληξιπρόθεσμων βεβαιωμένων χρεών (σήμερα 10.000 ευρώ) και της μη απόδοσης παρακρατούμενων φόρων (3.000 ευρώ ετησίως).

Ζήτησαν να καταργηθούν οι εξωπραγματικές-ασφυκτικές προθεσμίες για ολοκλήρωση προκαταρκτικών εξετάσεων διαφθοράς σε 2 μήνες και ανακρίσεων σε 4 μήνες και η κύρωση της παράλειψης προαγωγής.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ