12509592_924014221013749_3957446096205673042_n `Αλκηστις , 1963

Του Νίκου Σίσκα

Αύριο, στις 12, στο κοιμητήριο του Βύρωνα, θα τελεστεί η κηδεία της μεγάλης ηθοποιού, Άννας Συνοδινού, η οποία έφυγε από τη ζωή, πλήρης ημερών, την περασμένη Πέμπτη, έπειτα από μακρά νοσηλεία.

 

Η Άννα Συνοδινού, γεννημένη στο Λουτράκι στις 22 Νοεμβρίου 1927 και με καταγωγή από την Αμοργό, υπήρξε παιδί πολυμελούς οικογενείας. Μετά τον σεισμού του Απριλίου του 1928, η οικογένειά της μετακόμισε στην συνοικία Παγκράτι, της Αθήνας. Η γνωριμία της με τον ηθοποιό Θάνο Κωτσόπουλο το 1939 και η τυχαία συνάντηση με την Μαρίκα Κοτοπούλη στην Ηρώδου Αττικού ήταν αυτές που την έπεισαν να γίνει ηθοποιός.

12410580_924014004347104_6024602627206396489_n                                    (Σε παιδική ηλικία με τις αδερφές της Λουΐζα και Ευδοκία)

Τον Ιανουάριο του 1947 δίνει εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο, όπου και επιτυγχάνει. Το ντεμπούτο της στην θεατρική σκηνή το κάνει το 1948, στον «Συρανό ντε Μπερζεράκ», του Εθνικού Θεάτρου, με πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Μυράτ. Από το 1949 συνεργάζεται με τον Θίασο Κοτοπούλη που, μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και την Βούλα Ζουμπουλάκη, την αναδεικνύει σε πρωταγωνίστρια. Με παραστάσεις σε Ελλάδα, Κωνσταντινούπολη και Αλεξάνδρεια, η ηθοποιός εντυπωσιάζει. «Το έκτο πάτωμα», «Υπηρέτης δύο αφεντάδων»,  «Μονομαχία γυναικών» και έρχεται ο ρόλος της Μαίρης Καπλάνη στον «Θανασάκη τον πολιτευόμενο». Η παράσταση έχει μεγάλη επιτυχία. Παίζεται μέχρι τον Μάρτιο του 1953 και γίνεται, σχεδόν αμέσως, ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί η ίδια. Ανάμεσα στα υπόλοιπα έργα, «Οι μικροί Φαρισαίοι», μεγάλη επιτυχία του 1954, που ηχογραφείται για το ραδιόφωνο 11 χρόνια αργότερα. Πια, οι εφημερίδες γράφουν ότι: «Κατόπιν των επανειλημμένων επιτυχιών της εν λόγω πρωταγωνίστριας, ο Δημήτρης Μυράτ (διευθυντής του θιάσου Κοτοπούλη) εξασφαλίζει από νωρίς έργα για να πρωταγωνιστήσει εκείνη την προσεχή περίοδο».

 

Το Αύγουστο του 1954, ενσαρκώνει την σαιξπηρική Ιουλιέττα στο Θέατρο του Εθνικού Κήπου. Μετέπειτα ξεκινά και πάλι συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο και αναδεικνύεται ως μία από τις σημαντικότερες τραγωδούς παγκοσμίου φήμης. Το 1956, ερμηνεύει την Αντιγόνη και στην Επίδαυρο γίνεται ‘προσκύνημα’. Εισπρακτικό ρεκόρ και απόλυτη καλλιτεχνική επιτυχία. «Η Ελλάς χρειάστηκε πάνω από τρεις χιλιάδες χρόνιαγια να ζυμώσει […] τις μόνες τραγωδούς που επέζησαν από το είδος των ιερών τεράτων του αρχαίου θεάτρου, την Κατίνα Παξινού και την Άννα Συνοδινού». Το 1958, ενσαρκώνει την Ιφιγένεια στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και η παράσταση ανεβαίνει στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου των Παρισίων. Πια, όλοι, όχι μόνο στην Ελλάδα, γνωρίζουν την μεγάλη ηθοποιό. Ηλέκτρα, Κλυταιμνήστρα, Ελένη, Ανδρομάχη, Άλκηστις, Εκάβη, αλλά και Δυσδαιμόνα, Λυσιστράτη, Μαργαρίτα Γκωτιέ, Κοντέσσα Βαλέραινα και Παναγία στον «Χριστό Πάσχοντα» μερικοί από τους ρόλους που στιγμάτισε με την ερμηνεία της.
12418001_924014001013771_7716663470058635282_n

(Από τον ξένο τύπο για την «Ιφιγένειαεν Αυλίδι»)

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Άννα Συνοδινού, μετά από άδεια του ΕΟΤ, ήταν εκείνη που δημιούργησε, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, το υπαίθριο «θέατρο αχιβάδα», στην θέση όπου βρίσκονταν το παλαιό λατομείο του Λυκαβηττού (το γνωστό και σήμερα θέατρο). Κατά την διάρκεια της δικτατορίας του 1967, της απαγορεύουν να χρησιμοποιήσει το θέατρο που έχει δημιουργήσει με δικά της έξοδα, αφαιρώντας της την άδεια του ΕΟΤ. Από το 1974, με την πτώση της χούντας, και μέχρι το 1989 υπήρξε βουλευτής, ενώ διετέλεσε υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών.

Η ηθοποιός πρωταγωνίστησε σε μόλις πέντε ταινίες, με πιο γνωστές τον «Θανασάκη τον πολιτευόμενο» και το «The 300 Spartans». Μάλιστα, στην δεύτερη, η αμερικάνικη εταιρεία παραγωγής ζήτησε άμεσα την ηθοποιό, γνωρίζοντας την από τις ερμηνείες της στο αρχαίο δράμα. Στο ραδιόφωνο έκανε πάνω από 250 ηχογραφήσεις θεάτρου («Μικροί Φαρισαίοι», «Τρισεύγενη», Στέλλα Βιολάντη», «Αντιγόνη» κ.α). Στην τηλεόραση εμφανίστηκε ελάχιστα («Οι φρουροί της Αχαΐας»,  «Ματωμένα χώματα», και το Θέατρο της Δευτέρας). Έχει συγγράψει δύο βιβλία, το «Πρόσωπα και προσωπεία» και το «Αίνος στους άξιους».  Ανάμεσα στα πολλά βραβεία με τα οποία έχει τιμηθεί είναι το έπαθλο Μαρίκα Κοτοπούλη (δύο φορές), Σταυρός Ευποιίας Ελλάδος και Βραβείο για την συνολική προσφορά της από το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

 

Η Άννα Συνοδινού υπήρξε μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς της γενιάς της και με τον θάνατό της έκλεισε έναν μεγάλο και σημαντικό κύκλο στην ιστορία του σύγχρονου Ελληνικού θεάτρου.

Related Post