Στο Ιστορικό Wembley με τους δύο πύργους του να δεσπόζουν, εκεί στο ίδιο πεδίο μάχης, που μόλις πριν πέντε χρόνια ο Bobby Moore είχε σηκώσει το “Jules Rimet”, (τι τιμή!), έμπαινε και το τριφύλλι την Τετάρτη 2 Ιουνίου του ’71 με τον Μίμη αρχηγό. Για να παίξει τελικό κυπέλου Πρωταθλητριών Ευρώπης.newego_LARGE_t_77761_305861_type13063

Απέναντί του ο χαρισματικός Αίακας που ο πρωτοπόρος Marinus “Rinus” Michels του είχε διδάξει το ολοκληρωτικό ποδόσφαιρο και το τεχνικό off side.

Στημένος βρισκόμουν, μπροστά στον μαυρόασπρο δέκτη με την φωνή του Διακογιάννη να μας «ενώνει, να μας δονεί» γεμάτος ελπίδα για την ύψιστη διάκριση.

Αμ δε! Ο van Dijk το “κόλλησε” μόλις στο 5′, και ογδόντα, μάλλον, άνοστα λεπτά αργότερα έγινε το μηδέν δύο, από αυτογκόλ του Άνθιμου. Τέλος.

Κι εκείνος ο σατανάς με το δεκατέσσαρο, χορευτής περισσότερο παρά μπαλαδόρος, τεχνίτης άφθαστος, το μάγευε το τόπι. Μορφή ξεχωριστή και τόσο μακρινή από το σωματότυπο ενός ας πούμε Φώντακα, ενός Παπαμανώλη, ενός Καίσαρα, αυτών των Ελλήνων σχεδόν σύγχρονων του Ολλανδού. Λεπτός, σχεδόν ισχνός, έτρεχε στις μύτες, αν τον φυσούσε ο Αρίσταρχος, θαρρείς θα τον ξάπλωνε.

newego_LARGE_t_77761_305859_type13063Αλλά δεν ήταν καθόλου έτσι. Τέχνη δύναμη σημειώσατε άσσο. Johan Cruyff!

Πως θα μπορούσα να φανταστώ ότι σχεδόν 45 χρόνια αργότερα θα σημείωνα κάτι για τον πρώιμο θάνατό του. Την αυτοκινητική του προτίμηση.

Ήταν κάτοχος της πρώτης Citroen SM που κύλησε τους τροχούς της στην Ολλανδία. Όταν άφησε την νεφελώδη πατρίδα του για τον ήλιο της Μεσογείου και το χρήμα της Barca, πήρε το όχημα μαζί του. Μόλις 99 Citroen SM πουλήθηκαν στην Ολλανδία.

Θα λέγαμε ότι ήταν μια ώριμη επιλογή. Όχι σαν τους σημερινούς αστέρες που πάνε στα προπονητικά κέντρα με εξεζητημένα αυτοκίνητα ή λειώνουν τα πανάκριβα Ιταλικά κουπέ αναιτίως.

Ώριμη επιλογή. Ένα μεγάλο όχημα από πρώτα αυτοκίνητα στα οποία χρησιμοποιήθηκε αεροδυναμική σήραγγα, για την μείωση της αντίστασης του αέρα, που είχε ως αποτέλεσμα το απίστευτο για την εποχή αεροδυναμικό συντελεστή 0,26. Το πρώτο όπου το παρ μπρίζ κολλήθηκε πάνω στο πλαίσιο του σασί, όπως και το πρώτο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο με ρυθμιζόμενο σε ύψος και σε βάθος τιμόνι. Με τέσσερα δισκόφρενα, εξαιρετική σταθερότητα, τελική ταχύτητα πάνω από 200 χλμ/ώρα, μεγάλους χώρους για τέσσερις επιβάτες, με κατευθυνόμενα εμπρόσθια φωτιστικά σώματα τα οποία επιπροσθέτως διάβαζαν το βύθισμα της πίσω ανάρτησης και ρυθμίζονταν ανάλογα.

Στην κορυφαία του έκδοση έφερε τρίλιτρο V6 κινητήρα Maserati με τροφοδοσία injection. Ήταν ένα εντυπωσιακό σύνολο με μήκος 4,9 μέτρων, πλάτους 1,8 και ύψους μόνον 1,3. Ζύγισε αρκετά, 1.500 κιλά και έφερε την υπογραφή του σχεδιαστή Robert Opron.

Στα έξι χρόνια που κράτησε η παραγωγή του, από το ’70 έως και το ΄75 κατασκευάστηκαν μόνο 12.920 τεμάχια.

newego_LARGE_t_77761_305856_type13063Α ρε Johan! Θα μας μείνει το αέρινο στυλ σου, να σημαδεύει τα νιάτα μας και τις μαυρόασπρες στιγμές μαγείας που μας χάρισες.

Όπως έχει υπογραμμίσει και ο Luis Sezar «El Flaco» (ο αδύνατος) Menotti που το ΄78 οδήγησε τη εθνική ομάδα της, στρατοκρατούμενης εκείνη την περίοδο, χώρας του στην κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλου: «Τέσσερις βασιλιάδες έχουν υπάρξει στο ποδόσφαιρο, ο Di Stefano, ο Pele, ο Cruyff, ο Maradona».

Πηγη Εθνος