Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΟΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΜΠΟΜΠΟΛΗ

1.Επηρέασε τις επιλογές της ζωής σου ο τόπος που γεννήθηκες;

Αν με επηρέασε!!!
Τα Τζουμέρκα και ο Άραχθος είναι τα δύο κύρια συστατικά μου!!!
Και πρώτα – πρώτα αισθάνομαι γνήσια απόγονος των κτιστάδων και των κουδαραίων μαστόρων που “…χτούσανε τον κόσμο όλο, χτούσανε και τα γιοφύρια του…”!

Και τα γεφύρια του Αράχθου με επηρέασαν!! Λες και ήμουν ταγμένη να γεφυρώνω κόσμους, τάσεις, πολιτισμούς, δραστηριότητες!!!

Και το καγκελάρι, και τα παραδοσιακά δρώμενα των πανηγυριών με επηρέασαν! Και έτσι το Θέατρο φώλιασε στη ζωή μου!!

Και οι ψαλμουδιές στη εκκλησιά μαζί με το τραγούδι του Αράχθου με επηρέασαν!! Και έτσι η μουσική μπήκε στο πετσί μου!!

Και η πέτρα των Τζουμέρκων με επηρέασε! Και με ατσάλωσε να αντέχω στα δύσκολα! Και να διαλέγω τα δύσκολα!

Και το αέναο ταξίδι του Αράχθου μου ‘μαθε να προσπαθώ ακατάπαυστα παλεύοντας για ένα καινούργιο στόχο!

2.Ποια πράγματα σε συνδέουν σήμερα με την ιδιαίτερη πατρίδα σου; Την επισκέπτεσαι;

Παλιότερα ήταν οι γονείς μου που έμεναν εκεί! Όμως και τώρα που εκείνοι έχουν φύγει είναι οι μνήμες που με καλούν. Είναι ο ομφάλιος λώρος που δεν έχει κοπεί. Είναι οι μυρουδιές της γης μας. Είναι το μπάνιο στο ποτάμι. Είναι το Ράφτιγκ στον Καλαρρύτικο και στο ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ. Είναι η ανάταση που νοιώθεις σκαρφαλώνοντας στους ορεινούς όγκους των Τζουμέρκων. Είναι οι χωριανοί, οι φίλοι κι οι συγγενείς, όσοι έχουν απομείνει. Και θα είναι η προσμονή να ξαναδώ το Γεφύρι της Πλάκας όρθιο!

3.Τι σημαίνει για σένα Ήπειρος;

Άπειρος Χώρα!!!! Εστία! Νερό, χώμα, πράσινο, ουρανός, νανούρισμα, μοιρολόι, κλαρίνο, ελευθερία, περηφάνεια, λεβεντιά, αλήθεια αφτιασίδωτη, καθαρότητα, καρτερία, φιλοξενία, αγκαλιά!

4 Σε ποιο βαθμό επηρεάζει την ηθοποιία η αρχιτεκτονική και το αντίθετο;

Αν και πια μέσα στα χρόνια αισθάνομαι πως το ένα είναι συνέχεια του άλλου, πως δεν υπάρχουν όρια ανάμεσά τους, πως το ένα έχει εισχωρήσει μέσα στο άλλο, με δύο λόγια μπορώ να πω ότι νοιώθω πως το Θέατρο δίνει ψυχή στην “ύλη” και μετατρέπει την πέτρα και το κτήριο της Αρχιτεκτονικής σε ζωντανό οργανισμό ενώ αντίστοιχα η Αρχιτεκτονική “δανείζει” στο Θέατρο δομή, θεμέλια, και στερεότητα για το ρόλο και την παράσταση. Νομίζω ότι στο Θέατρο και την Αρχιτεκτονική συναντώνται “Ψυχή και Πέτρα”!

5.Σε ποια κατάσταση βρίσκονται η τέχνη – και το θέατρο ειδικά – σήμερα στην Ελλάδα;

Νομίζω πως, όπως σε όλες τις δύσκολες περιόδους, στην τέχνη και στο Θέατρο επικρατεί ένας αναβρασμός!!!
Αναζητήσεις, νέες τάσεις, νέες ιδέες, μέσα στην κρίση βρίσκουν εύφορο έδαφος να αναπτυχθούν! Αν υπήρχε και η αντίστοιχη εκπαίδευση και πολιτική βούληση, ο ελληνικός πολιτισμός θα μπορούσε να ξαναγράψει χρυσές σελίδες!!!
Σε ποια χώρα γίνονται ταυτόχρονα τόσες εκθέσεις, βιβλιοπαρουσιάσεις, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές και μάλιστα με ιδιωτική πρωτοβουλία!
Μόλις χθες πήρα στα χέρια μου το πρώτο δείγμα ενός καταλόγου έργων τέχνης του σπουδαίου γλύπτη, Έλληνα της διασποράς, Ανδρέα Παπαχρίστου, όπου έχω γράψει και γω ένα άρθρο ως αρχιτέκτων. Μία υπέροχη τρίγλωσση έκδοση που τιμά τον Ελληνισμό και θα έπρεπε να είναι χρηματοδοτημένη από το κράτος και όμως προέρχεται από ιδιωτική πρωτοβουλία!!!!

6.Πως βλέπετε τα νέα παιδιά να αντιμετωπίζουν την τέχνη σήμερα; Συμμετέχουν ουσιαστικά ή τη θεωρούν ένα απλό συμπλήρωμα της τεμαχισμένης ζωής τους;

Κι εδώ μεμονωμένες φωνές και παρουσίες!!! Που έχουν να κάνουν περισσότερο με τις κατευθύνσεις που έδωσε η οικογένεια και κάποιοι μεμονωμένοι φωτισμένοι δάσκαλοι. Η παιδεία και το κράτος απουσιάζουν! Η τηλεόραση, το internet και η παγκοσμιοποίηση βομβαρδίζουν τους νέους με αναλώσιμες ιδέες μιας χρήσης, ντυμένες με το ένδυμα του νέου και του προωθημένου. Κι έτσι παραλείπουν να μελετήσουν το αλφάβητο, δηλαδή την κλασσική τέχνη που μας κληροδοτήθηκε, και να οδηγηθούν ομαλά στη μοντέρνα έκφραση. Όμως τελικά αυτές οι μεμονωμένες φωνές είναι ηχηρές και αυτό είναι παρήγορο!!! Για παράδειγμα στα Θέατρα τα καλούμενα “off Broadway” ο μέσος όρος ηλικίας των θεατών είναι κάτω από τα 30! Αντίθετα σε μία πρεμιέρα που πήγα προχθές στο κέντρο, ο μέσος όρος ηλικίας θεατών ήταν πάνω από τα 60!!!

7. Ποια η γνώμη σου για τους πολιτιστικούς συλλόγους γενικά και το ρόλο τους στον πολιτισμό; Και εδικά για τον ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΑΤΡΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙ;

Ευτυχώς που υπάρχουν κι αυτοί και αναπληρώνουν την απουσία της ΠΑΙΔΕΙΑΣ και του ΚΡΑΤΟΥΣ. Κρατούν ζωντανή την παράδοση, μεταλαμπαδεύουν στους νεώτερους το Λαϊκό Πολιτισμό, οργανώνουν εκδηλώσεις, συνέδρια, συναυλίες, προβολές, θεατρικές παραστάσεις, προκηρύσσουν διαγωνισμούς, θεσμοθετούν βραβεία και διακρίσεις δημιουργώντας ευγενή άμιλλα. Με δύο λόγια παράγουν πολιτισμό!!! Όσο για τον ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΠΑΤΡΑΣ, έχω εντυπωσιαστεί με το εύρος και την υψηλή ποιότητα των θεματικών των δράσεων με τις οποίες καταπιάνεται! Αποφεύγοντας συστηματικά την παγίδα να δημιουργήσει φολκλορικές και τουριστικές εκδηλώσεις – attraction!!!! Ο ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΤΡΑΣ επιτελεί ουσιαστικό έργο παιδευτικό και κοινωνικό!!

8. Ως ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ποια παρέμβαση νομίζεις ότι θα μπορούσε να γίνει στην Πάτρα ώστε να αναμορφωθεί ως πόλη;

Η Πάτρα έχει ένα μειονέκτημα όπως πολλές μεσογειακές πόλεις. Έχει στραμμένη την πλάτη στη θάλασσα! Η Πάτρα πρέπει να αποκτήσει πρόσωπο στη θάλασσα! Να την πλησιάσει, να την αγναντέψει, να τη χαρεί, να τη νοιώσει!!! Έτσι ήταν και η Βαρκελώνη μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες! Και με μία ουσιαστική δραστική παρέμβαση, άλλαξε πρόσωπο. Κάτι τέτοιο πάει να γίνει και στο Ηράκλειο με την ανάπλαση της παραλίας! Είμαστε ένας λαός τόσο πλούσιος σε νερό και λες και το αποστρεφόμαστε! Θάλασσες, λίμνες, ποτάμια στο περιθώριο. Τους γυρίζουμε την πλάτη! Μπαζώνουμε τα ποτάμια η τα υπογειοποιούμε μετατρέποντάς τα σε δρόμους! Θα μπορούσατε να φανταστείτε πως θα ήταν σήμερα η Αθήνα με τους ποταμούς και τους παραποτάμους της; Με τον Ιλισσό, τον Κηφισσό και τον Ηριδανό; Νομίζω ότι άμεσα πρέπει να προκηρυχθεί ένα έργο ανάπλασης της παραλιακής ζώνης της Πάτρας με αυτό το στόχο!!

12933007_893701367395673_4829270605202351049_n9.Από ποια στοιχεία πάσχουν οι σύγχρονες Ελληνικές Πόλεις;

Από το σύνδρομο του μιμητισμού και της αντιγραφής! Η από το σύνδρομο του αρχοντοχωριάτη!!
Αποποιούνται το χαρακτήρα τους που έχει να κάνει με το μέγεθός τους, τη γεωγραφική τους θέση, τα γεωλογικά χαρακτηριστικά τους, τις κλιματολογικές τους συνθήκες, τη γειτνίαση η όχι με βουνά, δάση, πεδιάδες, υδάτινους σχηματισμούς και αντιγράφουν την Αθήνα! Και φαντάζουν μικρομέγαλες! Έτσι γέμισαν όλες οι μικρές πόλεις με πολυκατοικίες και γιγαντώθηκαν άναρχα!! Γκρεμίζοντας ό,τι παλιό είχε απομείνει! Και χάνοντας την ταυτότητά τους!!!

10. Πως αντιλαμβάνεσαι το ωραίο; Που μπορείς να το αναζητήσεις; Πιστεύεις ότι λαός μας πάσχει από μία έλλειψη αισθητικής παιδείας η οποία θα μπορούσε να διαπλάσει άλλου τύπου συνειδήσεις;

Το ωραίο είναι για μένα ο σεβασμός στο περιβάλλον και την φύση που μας κληροδοτήθηκε! Πολλές φορές σκέφτομαι ότι είμαστε περιούσιος λαός που γεννηθήκαμε σ’ αυτό τον τόπο! Και τι κάνουμε γιαυτό! Απλώς τον θεωρούμε κεκτημένο και τον στραγγαλίζουμε καθημερινά!!! Ωραία είναι τα δάση, τα βουνά, οι λαγκαδιές, η μυρωδιά του χώματος μετά από μια φθινοπωρινή βροχή, το νερό της θάλασσας που λαμπυρίζει στον ήλιο, η βουή του ποταμού, οι λίμνες που καθρεφτίζεσαι μέσα τους! Ωραία είναι τα ηλιοβασιλέματα!
Και ακόμη ωραία είναι η καθαριότητα! Ωραία είναι η τάξη! Ωραία είναι η μουσική! Ωραία είναι τα μαθηματικά και η αρμονία τους! Ωραία είναι η γλώσσα μας, όταν δεν την κακοποιούμε! Ωραίες είναι οι Καρυάτιδες!
Και βέβαια και εδώ υπάρχει σοβαρό έλλειμμα Παιδείας! Που πρέπει να διδάσκει το ΩΡΑΙΟ και την ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ όχι απαραίτητα ως μάθημα ξεχωριστό, αλλά ως τρόπο ζωής.
Μόνο έτσι το ωραίο θα μπει στην καθημερινότητά μας, και ακολούθως στην Τέχνη, στην Αρχιτεκτονική, στο Θέατρο!!!