Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, από τις 9 μέχρι και τις 30 Δεκεμβρίου, διοργανώνει σε συνεργασία με τους φοιτητές του 3ου εργαστηρίου Ζωγραφικής ΤΕΕΤ Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ένα επίτοιχο παιχνίδι τέχνης για μικρούς και μεγάλους με τίτλο RemBrandName project, η γνησιότητα του καλλιτέχνη”.

Για τέταρτη φορά κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, το φιλότεχνο κοινό της Αθήνας και οι επισκέπτες της εορταστικής περιόδου, θα έχουν την ευκαιρία να δουν σε μία έκθεση 43 καλλιτέχνες και να αποκτήσουν το έργο τέχνης που επιθυμούν δίνοντας, γιατί όχι, ίσως και μόνο 5 ευρώ!

Νέοι εικαστικοί, κυρίως τελειόφοιτοι και απόφοιτοι των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας, καλούνται να δημιουργήσουν έργα με σκοπό να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του κοινού και να «ανεβάσουν» τη Φήμη τους ως καλλιτέχνες εξετάζοντας, μαζί με τους επισκέπτες, τη σχέση του καλλιτέχνη και του έργου τέχνης με την σύγχρονη κοινωνία.

Οι όροι για αυτό το επίτοιχο art- παιχνίδι είναι οι εξής:

Ο καθένας από εμάς μπορεί να «παίξει» δοκιμάζοντας την τύχη του και να κερδίσει ένα έργο πιθανά με ελάχιστα χρήματα.

Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να πλειοδοτήσει για κάθε ένα από τα έργα αγοράζοντας ΦΗΜΕΣ (λαχνούς), κόστους 5€ η μία.

Φυσικά, υπάρχει και η δυνατότητα να αγοράσει κάποιος ένα έργο στην προκαθορισμένη τιμή του (η τιμή για όλα τα έργα είναι κοινή και ιδιαίτερα προσιτή).

Σε περίπτωση που ένα έργο αποκτηθεί στην αρχική του τιμή και ενώ έχει ήδη πλειοδοτηθεί με κάποιες ΦΗΜΕΣ από άλλους ενδιαφερόμενους, εκείνοι θα πρέπει να μεταφέρουν τις πλειοδοτήσεις τους (ΦΗΜΕΣ) σε άλλα έργα.

Η κλήρωση και η ανάδειξη των τυχερών θα γίνει την Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016.%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%bc%ce%b9%cf%87%ce%b1%ce%b7%ce%bb %ce%b3%ce%b9%cf%89%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%cf%80%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b1%ce%b6%ce%b7%cf%82 %ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b7%ce%bd%ce%b7-%ce%b2%ce%b1%ce%b6%ce%bf%cf%85%ce%ba%ce%bf%cf%85 %ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%b7 %ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%b9%cf%89%cf%84%ce%bf%cf%85 %cf%83%cf%85%ce%bb%ce%b2%ce%b9%ce%b1-%ce%bb%ce%b1%ce%b9%cc%88%ce%bd%ce%b1

REMBrandNameproject

Η γνησιότητα του καλλιτέχνη”

Σε μία καταναλωτική κοινωνία που το εφήμερο κυριαρχεί και οι αξίες φθίνουν, που πρέπει να παλέψεις για τα αυτονόητα και οι ανθρώπινες ψυχές εύκολα αποξενώνονται και βυθίζονται στον εσωτερικό τους μονόλογο, αποκόπτοντας τις συναισθηματικές γέφυρες με το περιβάλλον τους, τι είναι τελικά αυτό που αναδεικνύει το έργο ενός καλλιτέχνη ως πηγή έμπνευσης και συναισθημάτων, καταξιώνοντάς τον ως «κορυφαίο» στην κοινή συνείδηση;

Με άλλα λόγια, ποια μπορεί να είναι τα κριτήρια εκείνα που καθορίζουν την καλλιτεχνική αξία και τη φήμη του καλλιτέχνη; Είναι η ανατριχίλα και τα αισθήματα που προκαλεί στον αποδέκτη; Είναι η αισθητική αντίληψη και η εσωτερική ανάγκη του καλλιτέχνη που καθοδήγησε τη δημιουργία του έργου, δίνοντάς του πνοή και ύπαρξη; Είναι η τεχνική του, το ταλέντο, η καλλιτεχνική του «ευφυΐα», η «αυθεντικότητα», το πάθος και το μεράκι του; Μήπως η καλλιτεχνική του ευρηματικότητα, η επιρροή στο ευρύ κοινό ή η συνεισφορά του στην τέχνη και την κοινωνία μέσα στην οποία αναπτύσσεται; Είναι ο τρόπος ζωής του καλλιτέχνη, η συγκίνηση που προκαλεί και οι κόσμοι που αποκαλύπτει; Ή είναι οι απόψεις των κριτικών τέχνης, το μέγεθος και το υλικό του έργου, οι πωλήσεις που έχει κάνει, η μετα-πωλητική του αξία, ο τρόπος που προωθεί το έργο του και εάν αυτό εντάσσεται σε ένα ρεύμα της εποχής που έχει απήχηση;

Φαίνεται πως πολλά από τα στοιχεία που καθορίζουν την αξία ενός καλλιτεχνικού έργου και, συνεπώς τη φήμη ενός καλλιτέχνη, είναι υποκειμενικά. Το έργο τέχνης αποτελεί έναν επικοινωνιακό διάλογο του καλλιτέχνη αφενός με τα προσωπικά βιώματα, τους φόβους, το φαντασιακό και τους συνειρμούς του, αφετέρου με το κοινό. Η αποδοχή και η απόδοση φήμης από το κοινό, άλλωστε, είναι μη προβλέψιμη, καθώς ο καθένας εισπράττει διαφορετικά μηνύματα από αυτά που ο δημιουργός προβλέπει να μεταβιβάσει.

Ωστόσο, όπως στην περίπτωση των καινοτόμων επιστημονικών ανακαλύψεων, όπου ένα πρωτοπόρο εύρημα αξιολογείται, αποκτά φήμη και διαδίδεται στην επιστημονική κοινότητα, αντίστοιχα το έργο τέχνης δημιουργεί ένα στίγμα, μέσω της επιρροής που ασκεί στο κοινό και στο χώρο της τέχνης λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα του και των όσων αντιπροσωπεύει. Το στίγμα αυτό δεν είναι ποσοτικά μετρήσιμο, εντούτοις, αποτελεί την έκφραση ενός δημιουργικού πνεύματος που διευρύνει συνεχώς τα όρια που θέτει στον εαυτό του μέσα από την αμφισβήτηση και το ρίσκο, υπηρετώντας την τέχνη και την κοινωνία, όχι το χρήμα. Εκεί, δίπλα στον κοινωνικό ρόλο της τέχνης, πιθανότατα να βρίσκονται και τα όρια μεταξύ «φημισμένων» και «αδιάφορων» καλλιτεχνών.

Έτσι, η σχέση μεταξύ της φήμης με την χρηματική αξία του έργου τέχνης δεν φαίνεται να έχει σταθερή βάση. Το χρηματικό κόστος είναι αποτέλεσμα ενός συγκεκριμένου οικονομικού πλαισίου ανάμεσα στην προσφορά και στη ζήτηση, ενώ από την άλλη, η φήμη του καλλιτέχνη εξαρτάται από την κριτική, από το ενδιαφέρον του κοινού και από την αντίσταση του έργου στη φοβερή δοκιμασία στην οποία τον υποβάλλει ο χρόνος.

Συνεπώς, στη διαπραγμάτευση της αξίας ενός καλλιτεχνικού έργου και της επερχόμενης φήμης του δημιουργού του σε σχέση με αυτό, ποιος είναι αυτός που διαμορφώνει τη φήμη ενός καλλιτέχνη: είναι ο ίδιος ο καλλιτέχνης, οι κριτικοί τέχνης ή ο κάθε ενδιαφερόμενος με τα προσωπικά του αισθητικά κριτήρια;

Ορμώμενο από το αυτό-πορτρέτο του Rembrandt με τραγιάσκα, το project“REM-BrandNameproject–Η γνησιότητα του καλλιτέχνη” αποτελεί μια συλλογή έργων νέων εικαστικών, η οποία καταλήγει να γίνεται η ίδια ένα αυτοτελές έργο. Μέσα από το έργο αυτό τίθενται προς συζήτηση όλα τα παραπάνω ερωτήματα και πιο συγκεκριμένα:

  • Ποια η σχέση του καλλιτέχνη με την κοινωνία;
  • Ποια τα στοιχεία που προσδίδουν φήμη στο έργο ενός καλλιτέχνη;
  • Ποιος ο ρόλος της αγοράς τέχνης στη συν-διαμόρφωση αυτής της φήμης;
  • Ποια η σχέση της αγοραστικής αξίας του έργου τέχνης με την καθαυτή καλλιτεχνική του αξία;

Μπύρου Λαμπρινή

Μουσειολόγος