Ο όρος «δυσανεξία στη λακτόζη» αναφέρεται στην αδυναμία του σώματος να αφομοιώσει τη λακτόζη, το βασικότερο σάκχαρο του γάλακτος. Για να απορροφηθεί από το αίμα, η λακτόζη πρέπει να διασπαστεί σε γλυκόζη και γαλακτόζη. Για να γίνει αυτό, απαιτείται ένα ένζυμο που ονομάζεται λακτάση. Το πρόβλημα είναι ότι μετά τη βρεφική ηλικία το σώμα παράγει λιγότερη λακτάση. Πολλοί ενήλικοι, επειδή έχουν ανεπάρκεια λακτάσης, παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη.

Κατά τη δυσανεξία στη λακτόζη, τα πιο πιθανά συμπτώματα μετά την λήψη γάλακτος ή γαλακτοκομικών προϊόντων είναι: κράμπες,  ισχυρή διάρροια, συσπάσεις του στομάχου, φούσκωμα,  αέρια κι άλλες ενοχλήσεις της κοιλιακής περιοχής.

Ο βαθμός της δυσανεξίας διαφέρει από άτομο σε άτομο. Μερικοί μπορούν να πιουν ένα μικρό ποτήρι γάλα χωρίς καμιά παρενέργεια. Σε άλλους, ακόμη και αυτή η μικρή ποσότητα προκαλεί την εμφάνιση συμπτωμάτων.

Πολλά άτομα υποφέρουν, νομίζοντας ότι πρέπει να ζήσουν με τις παραπάνω ενοχλήσεις δίχως να έχουν εναλλακτικές. Στη σημερινή εποχή υπάρχουν εναλλακτικές!

Προϊόντα που αντικαθιστούν το γάλα

Χάρη στα προϊόντα χωρίς λακτόζη, τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη μπορούν να απολαύσουν γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς να έχουν καθόλου ενοχλήσεις.

Μια εναλλακτική λύση είναι η χρήση εμπορικών σκευασμάτων λακτάσης που αναμειγνύονται με το γάλα και μετατρέπουν τη λακτόζη του σε απλούστερα σάκχαρα.

Φυσικά, επειδή έχουμε μάθει ότι το γάλα αποτελεί βασική πηγή ασβεστίου πρέπει να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα για εμφάνιση οστεοπόρωσης, καθώς παίρνουμε ασβέστιο από πολλά άλλα τρόφιμα. Μερικά φρέσκα λαχανικά, όπως το μπρόκολο, το λάχανο και το σπανάκι, περιέχουν ακόμα και μεγαλύτερες ποσότητες σε ασβέστιο. Το ίδιο ισχύει για τα αμύγδαλα, το σουσάμι και τα ψάρια με μαλακά κόκαλα, όπως η σαρδέλα και ο σολομός.

Τι γίνεται όμως με τα τυριά και τα γιαούρτια; Τα ώριμα τυριά περιέχουν λιγότερη λακτόζη και ενδέχεται να μη σας δημιουργούν πρόβλημα. Όσο για το γιαούρτι, έχει περίπου την ίδια ποσότητα λακτόζης με το γάλα, αλλά μερικά άτομα που πάσχουν από δυσανεξία στη λακτόζη το βρίσκουν πιο εύπεπτο, επειδή το γιαούρτι έχει μικροοργανισμούς που συνθέτουν λακτάση, και αυτό βοηθάει στην αφομοίωση της λακτόζης.

Τα φυτικά γάλατα, αποτελούν  επίσης πολύ καλή πηγή ασβεστίου (γάλα από αμύγδαλα, φουντούκια, σουσάμι, κινόα κλπ) και γευστική λύση ως προς την αντικατάσταση του γάλακτος με κάποιο από αυτά.

Βάλια Αλεξοπούλου

πηγη