Ψηφίζεται την Τρίτη στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ασκούν σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για τις προτεινόμενες αλλαγές, κατά τη σημερινή συζήτηση στην Ολομέλεια. Μιλώντας στη συνεδρίαση ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι σύντομα το σημερινό σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ θα είναι παρελθόν, ενώ επισήμανε  ότι με το νομοσχέδιο  «απειλούνται όσοι αυθαιρετούν και όσοι βλέπουν το πανεπιστήμιο ως πηγή πλουτισμού εις βάρος άλλων».

Γαβρόγλου: Δεν θα κάνουμε πίσω ούτε ένα εκατοστό

«Η προσπάθειά μας, η επιμονή από την οποία δεν θα κάνουμε πίσω ούτε ένα εκατοστό είναι να καθιερώσουμε ακαδημαϊκούς κανόνες στο τοπίο που απορρυθμίστηκε με έναν καταστροφικό τρόπο για τα πανεπιστήμια» ανέφερε ο υπουργός για να προσθέσει σκωπτικά απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση: «Νομίζω ότι όταν ακούτε για ακαδημαϊκούς κανόνες κάτι παθαίνετε».

Αναφερόμενος ειδικότερα στα μεταπτυχιακά προγράμματα, σημείωσε ότι σε ποσοστό 85% «είναι άψογα», αλλά το υπόλοιπο 15% δυσφημίζει το πανεπιστήμιο. «Αυτές τις αυθαιρεσίες θέλετε να καλύψετε» διερωτήθηκε, ενώ απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί ελέγχου της πανεπιστημιακής λειτουργίας από τον ίδιο, σημείωσε ότι «το αυτοδιοίκητο δεν λέει πουθενά ότι ο υπουργός δεν εποπτεύει».

«Θέλει μεγάλη προσοχή, γιατί αλλιώς καλύπτετε αυτούς που αυθαιρετούν. Και αυθαιρετούν εκείνοι οι οποίοι με τον τρόπο που υπολογίζουν τα δίδακτρα αφήνουν έξω τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες» σημείωσε για να προσθέσει: «Τα πανεπιστήμιά μας, όσο δύσκολο κι αν σας είναι, παραμένουν δημόσια. Και τα τέλη φοίτησης θα είναι σύμφωνα με το κόστος και όχι με τη ζήτηση. Είναι μια βαθιά διαφορά ανάμεσά μας, αλλά πρέπει να γίνει κατανοητή».

  • Εκ μέρους του κόμματος της ΝΔ, η βουλευτής Νίκη Κεραμέως τόνισε ότι η ζημιά που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην Παιδεία είναι τεράστια αφού, όπως είπε, υποβάθμισε το ολοήμερο και το ψηφιακό σχολείο, κατάργησε την αξιολόγηση, απορύθμισε την επαγγελματική εκπαίδευση και απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία.

«Το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση επιφέρει μια πρωτοφανή οπισθοδρόμηση, δεν υπάρχει εικόνα συναίνεσης, ο υπουργός κινείται μόνος στο αντίθετο ρεύμα με το πόδι πατημένο στο γκάζι και αυτό είναι κάτι που εμείς θα αποτρέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις», πρόσθεσε.

«Η κυβέρνηση διαφημίζει το διάλογο για την Παιδεία, αλλά το αφήγημα αυτό κατέρρευσε. Ο διάλογος ήταν προσχηματικός και λειτούργησε ως επικοινωνιακό τρικ» σημείωσε, από την πλευρά του, ο αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Δημήτρης Κωσταντόπουλος.

«Οι πρωτοβουλίες του πολυνομοσχεδίου ακυρώνουν τομές και καινοτομίες που είχαν θεσμοθετηθεί από νόμους του ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να απελευθερώσουμε την εκπαίδευση από το σφιχτό εναγκαλισμό με το κράτος» πρόσθεσε για να σημειώσει ότι η κυβέρνηση ευνοεί τις συντεχνίες, θέλει σύστημα εξίσωσης προς τα κάτω και πολιτικό άσυλο του ψεύτικου δικού της αφηγήματος».

Εκ μέρους της Χρυσής Αυγής ο Αντώνης Γρέγος χαρακτήρισε το άσυλο αισχρό μέτρο και έκανε λόγο για γνωστό ποίημα περί ελεύθερης έκφρασης ιδεών. «Ο συντάκτης του κειμένου προασπίζεται τους κουκουλοφόρους και αφήνει έξω όλες τις εγκληματικές ενέργειες» πρόσθεσε για να υποστηρίξει ότι στη Βουλή καταλύεται το Σύνταγμα.

Για τον Κωνσταντίνο Κατσίκη των Ανεξάρτητων Ελλήνων, στόχος του νομοσχεδίου είναι η θεραπεία των χρόνιων δυσλειτουργιών και η διεύρυνση της διαφάνειας. Με το νομοσχέδιο θα υπάρξει αναβάθμιση κα εκσυγχρονισμός, «θα αποτρέψουμε την πιθανότητα η παιδεία να γίνει μνημειωδώς αναποτελεσματική» πρόσθεσε. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη χάραξης στρατηγικών ανάπτυξης για τα ιδρύματα της περιφέρειας, κατέθεσε σειρά προτάσεων εκ μέρους του κόμματός του, ενώ στηλίτευσε την παράλειψη της ένταξης των Εκκλησιαστικών Ακαδημιών στα ΑΕΙ.

«Το νομοσχέδιο είναι ένα αποφασιστικό βήμα για προσαρμογή της εκπαίδευσης στη ζούγκλα της καπιταλιστικής αγοράς. Είναι συνέχεια των «νόμων Γιαννάκου και Διαμαντοπούλου», και ο ΣΥΡΙΖΑ προσθέτει το δικό του στίγμα στις αντιδραστικές ρυθμίσεις» ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής«Τα πανεπιστήμια θα λειτουργούν ως επιχειρήσεις και οι φοιτητές ως πελάτες. Η διάταξη περί απαλλαγής διδάκτρων στα μεταπτυχιακά προγράμματα γίνεται ο φερετζές για την απελευθέρωση των διδάκτρων» ανέφερε μεταξύ άλλων.

Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων Αναστάσιος Μεγαλομύστακας σημείωσε σκωπτικά πως «το πείραμα είναι ένα μέσο μάθησης αλλά οι υπουργοί μόνο αυτό εφαρμόζουν». Τόνισε ακόμη ότι «η παιδεία χόρτασε από μεγαλεπήβολα και μεγαλόπνοα σχέδια» και κάλεσε την πολιτική τάξη να μην τρέφει τη διχόνοια μεταξύ κοινωνικών ομάδων με ασάφειες.

Από το Ποτάμι, τέλος, ο Γιώργος Μαυρωτάς χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «Στελθ» (σ.σ. τα αεροπλάνα που δεν πιάνουν τα ραντάρ) λόγω του γεγονότος ότι εμφανίστηκε στη Βουλή τον Αύγουστο. «Δεν έχει αναπτυξιακή πνοή, επαναφέρει επικοινωνιακά το άσυλο, στραγγαλίζει τα μεταπτυχιακά εκμεταλλευόμενο παθογένειες, προσπαθεί να δυσκολέψει την ευελιξία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» σημείωσε. «Το Ποτάμι αντιστάθηκε σθεναρά σε αυτή την καλοκαιρινή επιδρομή. Πιστεύουμε ότι τα πανεπιστήμια χρειάζονται εξωστρέφεια, διασύνδεση με την παραγωγή και άμιλλα» κατέληξε.

Πηγή ΕΡΤ1, Α Πρόγραμμα, ΑΠΕ-ΜΠΕ