Με μια διπλή έκθεση με τίτλο «Μνήμη», αφιερωμένη στον Κώστα Πανιάρα, υποδέχεται το καλοκαίρι η Γκαλερί Citronne στον Πόρο. Η πρώτη έκθεση παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου και είναι συνεπιμέλεια και συνδιοργάνωση της Γκαλερί Citronne με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, ενώ η δεύτερη φιλοξενείται στον χώρο της γκαλερί. Η διπλή αυτή έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του διεθνούς αυτού Έλληνα καλλιτέχνη.

Ο Κώστας Πανιάρας (1934-2014) στη ζωγραφική του υιοθέτησε από νωρίς μια χειρονομιακή γραφή και ερεύνησε τις σχέσεις που συνδέουν τη φόρμα με το φόντο, τονίζοντας ιδιαίτερα το ρόλο του χρώματος. Το χρώμα πρωταγωνιστεί σε όλες σχεδόν τις φάσεις της δουλειάς του, είτε σε εκρηκτικές μονοχρωμίες είτε σε απροσδόκητους συνδυασμούς που αναδεικνύουν το δυναμικό χαρακτήρα των συνθέσεων.

Η αμφιθυμία του καλλιτέχνη αντανακλάται στις «αναπαραστάσεις» των επιλεγμένων συμβόλων, στις οποίες τα αντίγραφα άλλοτε πολλαπλασιάζονται και άλλοτε διχοτομούνται. Εκφράζεται, έτσι, η επιθυμία του για μια υπερήφανη εθνική συνέχεια, αλλά και η ανάγκη για απελευθέρωση από το βάρος της Ιστορίας. Βαθμιαία άρχισε να δοκιμάζει τη χρήση του χρώματος σε τρισδιάστατα έργα, γλυπτά ή κατασκευές. Αυτή η στροφή, που καθόρισε τη μετέπειτα πορεία του έργου του, είναι ιδιαίτερα εμφανής από τη δεκαετία του 1980, μετά τη μόνιμη εγκατάστασή του στην Ελλάδα. Στη έκθεση «Αμφιθυμία της Μνήμης» που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο εκτίθενται για πρώτη φορά τα τελευταία επιζωγραφισμένα γλυπτά του εικαστικού από την ενότητα «Αφροδίτη». Τα σύγχρονα έργα του Κώστα Πανιάρα συνδιαλέγονται λειτουργικά με τα εκθέματα του Μουσείου, καθώς η «Αμφιθυμία της Μνήμης» του δηλώνει και πραγματεύεται την αμφισημία του παρελθόντος.

Υγεία. ©Κώστας Πανιάρας

Ως Έλληνας καλλιτέχνης προσπαθεί να διαχειριστεί μια υπερμεγέθη πολιτισμική κληρονομιά, το φορτίο ενός μακρού παρελθόντος. Αφετηρία των έργων του είναι τα συχνά κακοποιημένα γύψινα αντίγραφα των συμβόλων της Αρχαιότητας, αφορμάται, όμως, ταυτόχρονα και από τα αυθεντικά αρχαιολογικά μουσειακά εκθέματα, επεμβαίνοντας αδιακρίτως και στα δύο: τα επιζωγραφίζει, τα διχοτομεί, τα πολλαπλασιάζει. Καθιστά σαφή, ευκρινή και αναγνωρίσιμη την θεματική της ιστορικής μνήμης και τις συνέπειές της. Η επιλογή των έργων του Κώστα Πανιάρα για το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου βασίζεται κατ’ αρχήν στο «αρχαιολογικό» τους ενδιαφέρον.

Ταυτόχρονα, όμως, εστιάζεται στην επεξεργασία της μνήμης, συλλογικής και προσωπικής, η οποία συχνά γίνεται και τυραννική. Η αμφιθυμία του καλλιτέχνη αντανακλάται στις «αναπαραστάσεις» των επιλεγμένων συμβόλων, στις οποίες τα αντίγραφα άλλοτε πολλαπλασιάζονται και άλλοτε διχοτομούνται. Εκφράζεται, έτσι, η επιθυμία του για μια υπερήφανη εθνική συνέχεια, αλλά και η ανάγκη για απελευθέρωση από το βάρος της Ιστορίας.

Έργο από την ενότητα «Αφροδίτη». ©Κώστας Πανιάρας

Η έκθεση «Τοπία της Μνήμης» στην γκαλερί Citronne παρουσιάζει επιλεγμένα έργα του Κώστα Πανιάρα, από την περίοδο 1960 έως το 2014, έτος του θανάτου του. Ο εκθεσιακός χώρος της γκαλερί δημιουργεί το γενικότερο πλαίσιο, ώστε να παραπέμπει χρονικά και θεματικά στην ενότητα που παρουσιάζεται στο Μουσείο.

Τα έργα που συνθέτουν τα «Τοπία της Μνήμης» έχουν κοινή αφετηρία και αντιμετώπιση με τα έργα του Μουσείου, τα οποία πραγματεύονται την «Αμφιθυμία της Μνήμης». Τα τρισδιάστατα επιζωγραφισμένα γλυπτά δεν προσεγγίζονται διαφορετικά από τα δυσδιάστατα. Ο Κώστας Πανιάρας πίστευε ακράδαντα στο αξίωμα της Τέχνης του εικοστού αιώνα και στην επανάσταση που έφερε ο Marcel Duchamp με τα ready made. Δεν διαχώριζε τα εικαστικά μέσα. Όπως ο ίδιος αναφέρει «στην τέχνη επιτρέπονται όλα». Zητούμενο είναι τα «τοπία» της διάθεσης του καλλιτέχνη, τοπία του νου και της ψυχής. Με το αφηρημένο εικαστικό ιδίωμα ο καλλιτέχνης αναζητεί τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας ελεύθερα, χωρίς να περιορίζεται από ρεαλιστικές δεσμεύσεις.

Καθώς εκτίθενται στον χώρο -ή τον καταλαμβάνουν- τα έργα του Κώστα Πανιάρα, κόκκινα μονοχρωματικά ή με έντονες χρωματικές αντιθέσεις, δημιουργούν ένα βαρύ εντυπωσιακό αισθητικό περιβάλλον το οποίο «εγκλωβίζει» τον θεατή στις αναζητήσεις του καλλιτέχνη.

Έργο από την ενότητα “Η Θέα”. ©Κώστας Πανιάρας

 

Έργο από την ενότητα “Η Θέα”. ©Κώστας Πανιάρας

Τα πρόσωπα της Υγείας. ©Κώστας Πανιάρας   Ο εικαστικός Κώστας Πανιάρας

Info: «Αμφιθυμία της Μνήμης» Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου Εγκαίνια: Σάββατο 19 Μαΐου 2018, 19:00 Διάρκεια έκθεσης: 19 Μαΐου 2018 – 30 Σεπτεμβρίου 2018 Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ Ιστορίας της Τέχνης, Gallery Citronne Μαρία Γιαννοπούλου, Δρ Aρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων   «Τοπία της Μνήμης»

Γκαλερί Citronne Εγκαίνια: Σάββατο 19 Μαΐου 2018, 20:30

Διάρκεια έκθεσης: 19 Μαΐου 2018 – 14 Ιουλίου 2018

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης

Για περισσότερες πληροφορίες: Γκαλερί Citronne, 6979 989684

 

Πηγή: www.lifo.gr

Related Post