Ενόψει της επίσκεψης του Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ στην Ουάσιγκτον την ερχόμενη εβδομάδα, η Ε.Ε. συντάσσει νέο κατάλογο με αμερικανικά προϊόντα στα οποία θα επιβάλει δασμούς, αν ο πρόεδρος της Κομισιόν δεν κατορθώσει να μεταπείσει τον Ντόναλντ Τραμπ, και η Ουάσιγκτον επιβάλει τελικά δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

Εν τω μεταξύ, όμως, ο Αμερικανός πρόεδρος φαίνεται εξαγριωμένος από το πρόστιμο των σχεδόν 5 δισ. δολαρίων που επέβαλε η Κομισιόν στην Google. Με σχετικό tweet του κατηγορεί την Ε.Ε. ότι εκμεταλλεύεται την Αμερική και προειδοποιεί ότι αυτό δεν πρόκειται να συνεχιστεί για πολύ.

Στις προθέσεις της Ε.Ε. αναφέρθηκε χθες η επίτροπος Εμπορίου Σεσίλια Μάλμστρομ, χωρίς, ωστόσο, να διευκρινίσει ποια προϊόντα περιλαμβάνει ο κατάλογος. Πηγές προσκείμενες στην Κομισιόν ανέφεραν, πάντως, ότι τα προϊόντα θα έχουν αξία ίση με την αυτή των ευρωπαϊκών προϊόντων που θα πληγούν αν η Ουάσιγκτον επιβάλει δασμούς στα αυτοκίνητα. Διπλωματική πηγή της Ε.Ε. ανέφερε στο Reuters πως πρόκειται για προϊόντα αξίας 9 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα η Κομισιόν ενδέχεται να ετοιμάζει και έναν πιο μακροσκελή κατάλογο με προϊόντα στα οποία θα επιβληθούν χαμηλότεροι δασμοί.

Εν τω μεταξύ, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου Ουίλμπορ Ρος τόνισε χθες ότι είναι ακόμη «πολύ νωρίς» για να εκτιμήσει η Ουάσιγκτον αν θα επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το Bloomberg, ο κ. Γιούνκερ θα παρουσιάσει στον Ντόναλντ Τραμπ δύο εναλλακτικές προτάσεις. Η πρώτη αφορά συμφωνία μεταξύ όσων χωρών εξάγουν σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων για μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα και στα ανταλλακτικά τους. Η δεύτερη πρόταση θα αφορά διμερή συμφωνία ελευθέρου εμπορίου περιορισμένου φάσματος.

Σύμφωνα, όμως, με την κ. Μάλστρομ, «πρόθεση του προέδρου Γιούνκερ είναι να διασφαλίσει τις καλές σχέσεις, να δει αν μπορεί να αποκλιμακώσει την κατάσταση και να εξετάσει αν υπάρχει κατάλληλος τρόπος για να συζητηθούν τα ζητήματα του εμπορίου». Επέμεινε, μάλιστα, ότι «δεν πηγαίνουμε εκεί για να διαπραγματευτούμε κάτι». Σε ό,τι αφορά τη φημολογία περί των δύο προτάσεων που θα παρουσιάσει ο κ. Γιούνκερ, η κ. Μάλστρομ εξέφρασε επιφυλάξεις για το κατά πόσον θα είναι βιώσιμη μια πολυμερής συμφωνία μεταξύ χωρών που εξάγουν αυτοκίνητα. Παράλληλα, τόνισε ότι μια διμερής συμφωνία με τις ΗΠΑ για την κατάργηση των δασμών θα ήταν εφικτή μόνον στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εμπορικής συμφωνίας. Πράγματι, οι κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου δεν επιτρέπουν στην Ε.Ε. να μειώσει τους δασμούς 10% που επιβάλλει στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων, εκτός και αν αποφασίσει ακριβώς το ίδιο για όλα τα κράτη-μέλη του ΠΟΕ. Εναλλακτικά, θα μπορούσε να διαπραγματευθεί διμερή συμφωνία με τις ΗΠΑ, αλλά αυτή θα πρέπει να καλύπτει «ουσιαστικά όλο το διμερές εμπόριο». Η απειλή του Ντόναλντ Τραμπ ότι μετά τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου θα επιβάλει δασμούς και στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα βρίσκει την Ε.Ε. διχασμένη. Η Γερμανία, που το περασμένο έτος εξήγαγε στις ΗΠΑ 640.000 αυτοκίνητα, είναι πρόθυμη να διαπραγματευθεί διμερή συμφωνία με την υπερδύναμη. Αντιθέτως, η Γαλλία, για την οποία δεν διακυβεύονται αντίστοιχα συμφέροντα, δεν συμφωνεί. Υποστηρίζει ότι ο κ. Γιούνκερ πρέπει να παρουσιάσει διάφορες επιλογές στον Αμερικανό πρόεδρο, αλλά επιμένει ότι δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για διαπραγματεύσεις. Σημειωτέον ότι οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι από την Ε.Ε. αυτοκίνητα και ανταλλακτικά αξίας 58 δισ. ευρώ.

Αλλεπάλληλα πλήγματα

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, τόσο οι ευρωπαϊκές όσο και οι αμερικανικές, δέχονται αλλεπάλληλα πλήγματα από τους δασμούς. Γι’ αυτό και εξέθεσαν χθες την κατάσταση σε σχετική ακρόαση στο αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου. Η Ουάσιγκτον έχει ήδη επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές χάλυβα και 10% στις εισαγωγές αλουμινίου. Περίπου τα δύο τρίτα όσων οχημάτων παράγονται στις ΗΠΑ έχουν κατασκευαστεί από χάλυβα και αλουμίνιο. Σε μεγάλο βαθμό το αλουμίνιο και ο χάλυβας έχουν εισαχθεί. Επιβαρύνονται, έτσι, εξίσου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν εντός των ΗΠΑ και οι αμερικανικές βιομηχανίες. Ταυτοχρόνως επικρέμαται ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από τις αυτοκινητοβιομηχανίες η απειλή του Τραμπ να επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων. Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εισάγουν σε μεγάλο βαθμό ανταλλακτικά αυτοκινήτων που θα υπόκεινται στους νέους δασμούς, αν ο Τραμπ υλοποιήσει την απειλή του. Παράλληλα, τον Μάιο η Κίνα μείωσε τους δασμούς στα αυτοκίνητα από το 25% στο 15%, για να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις της Ουάσιγκτον. Πέντε ημέρες αργότερα, όμως, τους αύξησε στο 40%, αντιδρώντας στους δασμούς που επέβαλε η Ουάσιγκτον σε κινεζικά προϊόντα αξίας 34 δισ. δολαρίων. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι Ford, Tesla, BMW, Mercedes-Benz και Daimler, που παράγουν οχήματα στις ΗΠΑ και τα εξάγουν στην Κίνα, έχουν πληγεί στον μέγιστο βαθμό.