Σχεδόν 15 χρόνια μετά το θάνατό του, το 2004, ο διάσημος Ευρωπαίος φωτογράφος που αγάπησε τόσο πολύ και την Ελλάδα και περιέργαψε τον άνθρωπο της Ευρώπης,ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν βρίσκεται στο σπίτι του στο Παρίσι, εκεί όπου όσοι αγάπησαν τη δουλειά του μπορούν να την απολαύσουν από κοντά. Το Ιδρυμα, αφιερωμένο στον Γάλλο φωτογράφο, διέσχισε τον Σηκουάνα, από το Μονπαρνάς στο νότιο Παρίσι, στην γειτονιά Marais στο κεντρο της πόλης. Το κτίριο όπου πλέον έχει συγκεντρωθεί όλη η διασπάρτη στο Παρίσι δουλειά του Μπρεσόν είναι μεγάλο, διαθέτει γκαράζ και γενικά έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια να διευκολυνθούν οι ερευνητές, τους φοιτητές και φυσικά οι επισκέπτες. Εχουν προγραμματιστεί σεμινάρια διδασκαλίας της τέχνης και της τεχνικής του Μπρεσόν και όπως διαβάζουμε βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο προβολής του έργου του. 

 Το νέο σπίτι του Μπρεσόν στο Marais τοποθετεί ουσιαστικά τον φωτογράφο δίπλα σε κολοσσούς της τέχνης, καθώς βρίσκεται κοντά στο Μουσείο Πικάσο για παράδειγμα και κοντά στο κέντρο Πομπιντού.

Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει στη δουλειά του;

Είναι η ανθρώπινη φιγούρα. Αλλοτε μοναχική, πολύ συχνά σε ζευγάρια και άλλοτε σε πλήθη που κατακλύζουν τις πλατείες, τα πάρκα, τις προκυμαίες. Είναι άνθρωποι αεικίνητοι, γελαστοί και υπερήφανοι, παρά την αθλιότητα, που και αυτή κάποτε δεν λείπει, αποτυπωμένη σε πρόσωπα εξαθλιωμένα: ζητιάνους, αχθοφόρους, μετανάστες, παραδουλεύτρες.

                                 Ηenri Cartier Bresson: Athens 1953

Ο Καρτιέ Μπρεσόν φοίτησε στο Παρίσι στην Εκόλ Φενελόν (École Fénelon), ένα Καθολικό σχολείο. Μετά από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες να μάθει μουσική, ο θείος του Λουί, ένας ταλαντούχος ζωγράφος, τον εισήγαγε στην ελαιογραφία. «Η ζωγραφική έγινε η εμμονή μου από τότε που ο “Μυθικός μου πατέρας”, ο αδερφός του πατέρα μου, με οδήγησε στο στούντιό του στις διακοπές των Χριστουγέννων του 1913, όταν ήμουν 5 ετών. Εκεί έζησα στην ατμόσφαιρα της ζωγραφικής, εισέπνευσα τους καμβάδες». Τα μαθήματα ζωγραφικής του θείου Λουί, όμως, κόπηκαν σύντομα όταν αυτός πέθανε στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η πρώτη κάμερα Leica του Καρτιέ-Μπρεσόν

Το 1927, σε ηλικία 19 ετών, ο Καρτιέ Μπρεσόν μπήκε σε μία ιδιωτική σχολή καλών τεχνών και στην Lhote Academy, το Παριζιάνικο στούντιο του κυβιστή ζωγράφου και γλύπτη Αντρέ Λοτ (André Lhote). Η φιλοδοξία του Λοτ ήταν να συνενώσει την κυβιστική άποψη της πραγματικότητας με τις μορφές της κλασσικής τέχνης και να συνδέσει την κλασσική Γαλλική παράδοσης των Νικολά Πουσέν και Ζακ-Λουί Νταβίντ με τον Μοντερνισμό. Ο Καρτιέ Μπρεσόν σπούδασε επίσης ζωγραφική με τον Jacques Émile Blanche, που έκανε πορτέτα κοινωνικών και πολιτικών προσώπων. Την ίδια περίοδο διάβαζε Ντοστογιέφσκι, Σοπενάουερ, Ρεμπώ, Νίτσε, Μαλλαρμέ, Φρόιντ, Προυστ, Τζόις, Χέγκελ, Ένγκελς και Μαρξ. Ο Λοτ έπαιρνε τους μαθητές του και επισκέπτονταν το Μουσείο του Λούβρου για να μελετήσουν κλασσική τέχνη και Παριζιάνικες γκαλερί για να δουν καινοτόμα μοντέρνα τέχνη. Το ενδιαφέρον του Καρτιέ Μπρεσόν για την μοντέρνα τέχνη συνδυαζόταν με το θαυμασμό του για τα έργα της Αναγέννησης – όπως τα αριστουργήματα των Γιαν βαν Άικ, Πάολο Ουτσέλλο (Paolo Uccello), Μαζάτσο (Masaccio) και Πιέρο ντέλλα Φραντσέσκα (Piero della Francesca). Ο Καρτιέ Μπρεσόν θεωρούσε πολλές φορές τον Λοτ ως τον καθηγητή φωτογραφίας του χωρίς φωτογραφική μηχανή.

Στην Ελλάδα ήταν το 2003 που απολαύσαμε αυτόν τον Ευρωπαίο πολίτη στο Μουσείο Μπενάκη

Ενα ενδιαφέρον βιβλίο είναι αυτό: «Henri Cartier-Bresson – H αποφασιστική στιγμή» των εκδόσεων Αγρα.

 

https://www.tovima.gr/2008/11/24/culture/h-apofasistiki-stigmi-toy-kartie-mpreson/

Related Post