Το 2018 ήταν μια γεμάτη χρονιά σε επιστημονικό έργο που επέτρεψε μια πιο ξεκάθαρη ματιά στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας.

Ανακαλύψεις στο σύμπαν που μας περιβάλλει, ενδιαφέρουσες μελέτες αλλά και δυσοίωνες προβλέψεις για το μέλλον του πλανήτη μας, νέα στοιχεία για την εξελικτική πορεία των έμβιων όντων, επιστημονικά και ιατρικά επιτεύγματα, αρχαιολογικές ανακαλύψεις, είναι ορισμένα από τα γεγονότα που έφερε στο φως η επιστημονική έρευνα.

Ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η αυστηρή προειδοποίηση των επιστημόνων του κλίματος για την επικινδυνότητα της αύξησης της θερμοκρασίας πέραν των 1,5 ° C όπως και η  ανακάλυψη μιας υγρής λίμνης νερού μήκους 20km στον Άρη!

Η ομάδα του Ecozen επέλεξε μερικά από σημαντικότερα γεγονότα που απασχόλησαν Έλληνες και ξένους επιστήμονες μέσα στο χρόνο που πέρασε και σας τα παρουσιάζει.

Η αύξηση της θερμοκρασίας

heat

Τη δραματική προειδοποίηση-έκκλησηαπεύθυνε με μια βαρυσήμαντη 33σελιδη έκθεση των επιστημόνων της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC), του ΟΗΕ.

Το φράγμα του 1,5 ° C μπορεί να ξεπερασθεί κάπου το 2030 και μόλις ξεπεραστεί αυτό το όριο, ακόμη και μισός ακόμη βαθμός Κελσίου θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των κινδύνων για ξηρασίες, πλημμύρες, καύσωνεςκαι φτώχεια για πολλά εκατομμύρια ανθρώπους.

Η τελευταία ελπίδα να «πιαστεί» ο ολοένα πιο δύσκολος στόχος για άνοδο έως ενάμιση βαθμό, είναι, σύμφωνα με την έκθεση, «να γίνουν γρήγορες, ευρείες και άνευ προηγουμένου αλλαγές σε όλες τις πλευρές της κοινωνίας». Οι επιστήμονες τονίζουν ότι το «παράθυρο ευκαιρίας» δεν έχει κλείσει ακόμη, αλλά η ανθρωπότητα βρίσκεται κοντά σε αυτό, αν δεν δράσει αποφασιστικά σε τέσσερις τομείς: ενέργεια, χρήση γης, πόλεις και βιομηχανία.

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τα ελληνικά μνημεία

rodosΕπιστημονική έρευνα του Πανεπιστημίου του Κιέλου, που φέρει και ελληνική υπογραφή, τον Οκτώβριο, έδειξε ότι οι πλημμύρες και η διάβρωση των ακτών που προκαλεί η κλιματική αλλαγή απειλούν μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO στη Μεσόγειο.

Πλαστικά απορρίμματα

plasticΗ κρίση των πλαστικών απορριμμάτωνήταν ένα από τα μεγάλα θέματα του 2018. Το πρόβλημα είχε τονιστεί με τη σειρά του Blue Planet 2 του BBC, που παρουσίασε ο David Attenborough, που περιείχε συγκλονιστικά αποσπάσματα από τις καταστροφές που έγιναν στους ωκεανούς και στη θαλάσσια ζωή από τον εθισμό μας στην πλαστική ύλη.

Τον Απρίλιο, ο Επιστημονικός Εκδότης, Ντέιβιντ Σούκμαν, επισκέφθηκε την Ινδονησίαγια να αναφέρει μια καταιγίδα πλαστικών απορριμμάτων που είχε φράξει ποτάμια και κανάλια στο Bandung, στο ινδονησιακό νησί της Java. Η κρίση ήταν τόσο έντονη, που κλήθηκε ο στρατός  να βοηθήσει να καθαρίστει ένα τεράστιο πλαστικό βουνό από μπουκάλια, σακούλες και άλλες πλαστικές συσκευασίες.

Τον Μάρτιο, μια έκθεση που ανέθεσε η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου πρότεινε ότι η ποσότητα πλαστικού στον ωκεανό θα μπορούσε να τριπλασιαστεί σε μια δεκαετία, εκτός και αν απορριφθεί.

ecozen.gr