Ο Ναντάρ γεννήθηκε στο Παρίσι, αν και κάποιες πηγές αναφέρουν τη Λυών ως γενέτειρά του — από τη Λυών κατάγονταν οι γονείς του.  Ξεκίνησε να σπουδάζει ιατρική στη Λυών, αλλά ο θάνατος του πατέρα του τον υποχρέωσε να διακόψει τις σπουδές του εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων. Προσλήφθηκε ως γελοιογράφος στο Le Charivari το 1848. Το 1849 δημιούργησε τη Revue comique και το Petit journal pour rire. Τράβηξε τις πρώτες του φωτογραφίες το 1853 και το 1858 έγινε ο πρώτος άνθρωπος που τράβηξε αεροφωτογραφίες.

Πρωτοπόρησε επίσης ως προς τη χρήση τεχνητού φωτισμού στη φωτογραφία, εργαζόμενος στις παρισινές κατακόμβες. Το 1863 ο Ναντάρ κατασκεύασε ένα τεράστιο (6.000 κυβικών μέτρων) αερόστατο, τον «Γίγαντα» (Le Géant), εμπνέοντας έτσι το μυθιστόρημα Πέντε εβδομάδες με αερόστατο του Ιουλίου Βερν. Παρόλα αυτά ο Ναντάρ προέβλεψε σωστά πως το μέλλον ανήκε στα πτητικά μέσα που ήταν βαρύτερα του αέρα: Αργότερα ιδρύθηκε η «Εταιρεία για την ενθάρρυνση της εναέριας μετακινήσεως με μηχανές βαρύτερες του αέρα», με πρόεδρο τον Ναντάρ και γραμματέα τον Ιούλιο Βερν. Ο Ναντάρ υπήρξε επίσης η έμπνευση για τον χαρακτήρα του Μισέλ Αρντάν στα μυθιστορήματα του Βερν Από τη Γη στη Σελήνη και Γύρω από τη Σελήνη.

Κατά την επίσκεψή του στις Βρυξέλλες με τον «Γίγαντα», στις 26 Σεπτεμβρίου 1864, ύψωσε κινητά φράγματα για να συγκρατήσει το πλήθος σε ασφαλή απόσταση. Μέχρι σήμερα τα φράγματα ελέγχου πλήθους είναι γνωστά στο Βέλγιο ως «φράγματα Ναντάρ». Τον Απρίλιο 1874 δάνεισε το φωτογραφικό του στούντιο σε μια ομάδα ζωγράφων, καθιστώντας έτσι δυνατή την πρώτη έκθεση ιμπρεσιονιστών.

Φωτογράφησε τον Β. Ουγκό στο νεκροκρέβατό του το 1885, ενώ του αποδίδεται η έκδοση της πρώτης «φωτο-συνεντεύξεως» το 1886 (του χημικού Σεβρέλ, τότε ηλικίας 100 ετών). Από το 1895 ως την επιστροφή του στο Παρίσι το 1909, το εργαστήριό του βρισκόταν στη Μασσαλία. Απεβίωσε στο Παρίσι και τάφηκε στο Κοιμητήριο Περ Λασαίζ.

Έχει πει:


– Το πορτρέτο που κάνω καλύτερα είναι του πρόσωπου που γνωρίζω καλύτερα.

 

Μικρές λεπτομέρειες της πορείας του ιδιαίτερου αυτού φωτογράφου που το BBC του έχει ετοιμάσει ένα εξαιρετικό αφιέρωμα. Το λινκ εδώ 
Ξεκίνησε φτωχός, σαν συγγραφέας και σκιτσογράφος, και από τότε υπέγραφε τη δουλειά του ως Ναντάρ. Τα σκίτσα του αφορούσαν στα γνωστά πρόσωπα της γαλλικής πολιτικής και του πολιτισμού. Απέκτησε μεγάλη φήμη σαν σκιτσογράφος τόση που μπροστά του παρέλασε όλη η ιντελιγκέντσια της χώρας (C. Baudelaire, G. Clémenceau, E. Delacroix, Sarah Bernhardt,  κτλ). Για να διευκολύνεται στη δουλειά του έβγαζε φωτογραφία το «μοντέλο» του και έτσι πριν το καταλάβει, είχε γίνει ειδικός σ’αυτήν την καινούργια τέχνη. Ήξερε πώς να αναδεικνύει τον εαυτό τους χαλαρό, σε αντίθεση με τις στημένες φωτογραφικές πόζες της εποχής. Το  Πάνθεον του Ναντάρ συγκέντρωνε περίπου 300 προσωπικότητες  σε δύο λιθογραφίες.  Η πρώτη με σκίτσα, η δεύτερη με φωτογραφίες.
Με τέτοιους φίλους-πελάτες, ο Ναντάρ ανοίγει το 1853 δικό του στούντιο. Είναι ένα σπίτι που βάφει ολόκληρο κόκκινο, με το ονομά του χαραγμένο με μεγάλα γράμματα (15 μέτρα!)  στην πρόσοψη όπως και στο μυαλό του κοινού! Έτσι αρχίζει να έρχεται και η αστική πελατεία.  Όταν οι φίλοι του ζωγράφοι αναζητούσαν κάποιο χώρο για να εκθέσουν τα έργα τους, ο Ναντάρ τους διέθετε το σπίτι του. Ήταν μια κίνηση που άρεσε στους ιμπρεσιονιστές φίλους του και ένας τρόπος διαφήμισης.
Άκουραστος καινοτόμος φωτογραφίζει ακόμα και τις κατακόμβες του Παρισού με τεχνητό φώς. Δεν το είχε κάνει κανείς ακόμα αυτό
Το 1855 έχει την ιδέα, που κάνει πατέντα, να χρησημοποιηθούν αεροφωτογραφίες  για την χαρτογράφηση και το 1858 βγάζει την πρώτη φωτογραφία από αερόστατο. Είναι μια παγκόσμια πρωτιά. Μια φωτογραφία που προκαλεί μέχρι και σατιρικό σκίτσο όπου ο Ναντάρ φωτογραφίζει από αερόστατο  κάτω από την επιγραφή «ο Ναντάρ ανεβάζοντας την φωτογραφία στο ύψος της τέχνης» (στο περιοδικό Le Boulevard, στις 25 Μαϊου 1863). Έτσι, περίπου το 1863, κατασκευάζει Le Géant, ένα τεραστίων διαστάσεων αερόστατο (6000 κ.μ.)  που εμπνέει στον Ιούλιο Βερν το βιβλίο «5 εβδομάδες με αερόστατο» και το χρησιμοποιεί για να ταξιδεύει και να φωτογραφίζει. Όταν πάει στις Βρυξέλλες τον Σεπτέμβριο του 1864, βάζει κινητούς φράχτες για να μείνουν οι θεατές σε ασφαλή απόσταση. Ακόμα σήμερα, στο Βέλγιο, τέτοιοι φράχτες ονομάζονται «φράχτες Ναντάρ». Το 1886, μαζί με τον γιο του Πωλ, πραγματοποίει την πρώτη φωτογράφιση-συνέντευξη, αποθανατίζοντας τον χημηκό Michel-Eugène Chevreuil μόλις 100 χρονών! Οι πολλές φωτογραφίες τραβηγμένες μια μετά την άλλη την ώρα που απαντάει ο επιστήμονας, αποδίδουν με ζωντάνια την  προσωπικοτητά του επιστήμονα και δίνουν την ψευδαίσθηση της κινηματογράφισης .
Αποσύρεται σταδιακά από το 1873 αλλά δεν παύει να ασχολείται με τα αγαπημένα θεματά του και «ανακυκλώνει» τις εμπειρίες του σε εικονογραφημένους τόμους απομνημονευμάτων. (Με στοιχεία από το peopleandideas )

Self-portrait by Félix Nadar, circa 1865 (Credit: Alamy)

Self-portrait by Félix Nadar, circa 1865 (Credit: Alamy)

(Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

Charles Baudelaire by Félix Nadar, 1862 (Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

(Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

Sarah Bernhardt by Félix Nadar, 1864 (Credit: BnF, département des Estampes et de la

Édouard Manet by Félix Nadar (Credit: Alamy)

Édouard Manet by Félix Nadar (Credit: Alamy)

(Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

Self-portrait by Adrien Tournachon, circa 1854 (Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

(Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

Gustave Doré by Adrien Tournachon, circa 1854 (Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

(Credit: Getty)

Nadar “elevating Photography to Art”, lithograph by Honoré Daumier, appearing in Le Boulevard, May 25, 1863 (Credit: Getty)

(Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

Joséphine Baker by Paul Nadar, circa 1930 (Credit: BnF, département des Estampes et de la photographie)

 

Στην Εθνική Βιβλιοθήκη στο Παρίσι πραγματοποιήθηκε μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο μύθο της φωτογραφίας. Η έκθεση τελείωσε στις 3 Φεβρουαρίου 2019 και οι εντυπώσεις από τους επισκέπτες ήταν άριστες

ΥΓ. Οι φωτογραφίες του κειμένου είναι από το BBC