Χώρος Τέχνης ΙΣΟΓΕΙΟ Έκθεση Ζωγραφικής Δημήτρη Μανίνη Λόγος Εσώτερος Εγκαίνια: Πέμπτη 16 Μαίου 2019, 20:00 Διάρκεια: έως 31 Μαίου 2019 Διεύθυνση: Χώρος Τέχνης ΙΣΟΓΕΙΟ, Αγ. Δημητρίου 14, Κηφισιά, τηλ. 6973388620

Ο Χώρος Τέχνης ΙΣΟΓΕΙΟ με ιδιαίτερη χαρά θα παρουσιάσει  ένα αντιπροσωπευτικό μέρος του εικαστικού έργου του Δημήτρη Μανίνη από τις Πέμπτη 16 Μαΐου μέχρι την Παρασκευή 31 Μαΐου. Για το έργο του καλλιτέχνη, το βράδυ των εγκαινίων (Πέμπτη 16 Μαΐου, 20:00) θα συνομιλήσει ο ίδιος με τον τεχνοκριτικό-σημειολόγο Χάρη Καμπουρίδη, τον δημοσιογράφο Δημήτρη Στάμου και την ηθοποιό – ζωγράφο Ελένη Βλασταρά.

Σκοπός της έκθεσης ζωγραφικής και γλυπτικής με τίτλο «Λόγος Εσώτερος» είναι η αφύπνισή μας. Ο καλλιτέχνης ερευνά και εξελίσσεται ασταμάτητα, απόδειξη αποτελεί το πολύπλοκο και ευρύ έργο του. Κάθε φορά στο πλαίσιο της έρευνάς του αναγεννάται και επανεφευρίσκει τον εαυτό του και μας παροτρύνει-εμπνέει να πράξουμε το ίδιο.

“…Άκρως εξατομικευμένη, ισχυρή, επιμονή και γοητευτική στην αφήγηση της η ζωγραφική του Δημήτρη Μανίνη. Ήταν μια από τις πρώτες μου κριτικές που δημοσίευσα πριν 45 χρόνια, καθώς με συνεπήρε ο συμβολισμός και η μυστική ζωή των μορφών στα έργα του. Εξελισσόμενος έκτοτε συνεχώς ο ζωγράφος, ουσιαστικά όμως ο ίδιος στον εικαστικό κόσμο του, πάντα μεταξύ ποιητικής και μαγικής ματιάς στα οράματα που απεικονίζει, αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο για την σύγχρονη ελληνική τέχνη, μέσα κι έξω από το κεντρικό ρεύμα της συλλογικής εικαστικής μας ιστορίας.”

Χάρης Καμπουρίδης τεχνοκριτικός-σημειολόγος, μέλος της Academia Europaea

 

 

«Ο Δημήτρης Μανίνης ανήκει στην ιδιαίτερη τάξη των δημιουργών που χτίζουν διερωτώμενοι εναγωνίως για τον τρόπο: Εγκαλεί τις πειθαρχίες που σχηματοποιούν• δοκιμάζεται σε περισσότερες μορφές τέχνης. Καλλιτέχνης, συνεπώς, διέντεχνος, ρίχνει γέφυρες μεταξύ τους αλλά και προς τις επιστήμες σε μια τροχιά αναζήτησης της χαμένης ενότητας που έβλεπαν οι Έλληνες πριν τη διαρρήξει η Δύση με την Αναγέννηση. Ζωγράφος, γλύπτης, συγγραφέας αλλά και ερευνητής της ύλης χημικός, ο Μανίνης διακυβεύεται ακούραστα σε όλες τις μορφές πνευματικής άσκησης που επιλέγει σε μια προσπάθεια που κινείται στο όριο: Φυγή από την κατασταλαγμένη θέαση που θα αποστερούσε τη γοητεία της ριψοκίνδυνης αναζήτησης• δυσπιστία απέναντι στην παγίδα της προοπτικής και τα δεσμά της αναπαράστασης• έλξη προς το παραμύθι και το όνειρο.  Όνειρο εντούτοις που συχνά διαταράσσει η επαφή με τα κοινωνικά πράγματα όταν τα έργα του σαρκάζουν τις αποστεωμένες ανθρώπινες φιγούρες που παρακολουθούνται από τους δαίμονες τους, συμβολικοί σύντροφοι σιωπηλοί και ζωώδεις. Η διάθεση που κυριαρχεί στο έργο του Μανίνη αμφιταλαντεύεται, θερμή και ψυχρή• μεταξύ του συναισθήματος της παιδικής μνήμης και της συγκατάβασης προς το μάταιο. Η αιώρηση όμως πάνω στο κενό ισορροπεί εντέλει ανάμεσα στη σαγήνη και την αποσαγήνευση• αρκούν η υπερβατική τόλμη, η ασυμβίβαστη ειλικρίνεια, η ευαισθησία του βλέμματος.»

Πήλιο, 26.4.2019

Νίκος Σκανδάμης

Ακαδημαϊκός διδάσκαλος

 

«Ο Δημήτρης Μανίνης είναι δείγμα ανθρώπου που δεν θα έπρεπε να σπανίζει στους τόπους και τους καιρούς που ζούμε.

            Διανοητής και χειρώνακτας. Οραματιστής του φασματικού και φυσικός επιστήμονας. Εύρυθμος λειτουργός του χαώδους και παιγνιώδης χειριστής των νόμων. Αλχημιστής των λέξεων που μεταμορφώνει σε αφήγηση, πλάστης πρωτόφαντων εικόνων με υλικό την πιο κοινή μας εμπειρία  ̶  πρόσωπα, πλεούμενα… Μαθητής της Φύσης και της Γνώσης, δάσκαλος της Καλής Μορφής και της αυστηρότητας του νου. Επιστήμονας, αισθητής, καλλιτέχνης, μάστορας. Μονάζων ως προς την ιδιοπροσωπία του, φίλος σεβαστικός, ανοιχτός στους απλούς ανθρώπους. Ελληνικός και Οικουμενικός.

            Τα έργα του πολύπτυχα, πολυπλόκαμα, πολύχρωμα, στέρεα και ανοιχτά. Λεπτοφυής αδρότητα, ρέουσα αναλογία, ζυγισμένη δομή, πνοή απόλαυσης.

            Όλβιοι όσοι τον συνάντησαν και όσοι θα τον συναντήσουν. Αν κάποιος αναζητά την καθολική ενότητα του πνεύματος, η πιθανότητα να συναντηθεί με κάποια από τις εκφάνσεις του Δημήτρη αυξάνεται εκθετικά.

            Με εμπιστεύθηκε, εδώ και χρόνια. Τον τιμώ, τώρα και πάντα.»

Νίκος Σιδέρης

Ψυχίατρος, ψυχαναλυτής και συγγραφέας

 

 

Βιογραφικό σημείωμα Δημήτρη Μανίνη

Γεννήθηκε στην Ελλάδα, στη Σκιάθο το 1948. Παρακολούθησε μαθήματα Πλαστικής Αρχιτεκτονικής, επίσης μαθήματα διαφόρων γνωστικών αντικειμένων στο Πανεπιστήμιο και πήρε πτυχίο από το τμήμα Φυσικής. Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Ελλάδα

1975, Θεσσαλονίκη, γκαλερί ”Ενημέρωση”

1976, Θεσσαλονίκη, γκαλερί ”Ενημέρωση”

1980, Θεσσαλονίκη, ”Λέσχη Γραμμάτων και τεχνών”

1986, Θεσσαλονίκη, γκαλερί ”Κ7”

1989, Θεσσαλονίκη, αναδρομική, ”Ινστιτούτο Γκαίτε”

1995, Αθήνα, γκαλερί ”Μπουζιάνη”, Δήμος Αθηναίων

1997, Αθήνα, γκαλερί ”Titanium”

1999, Αθήνα, γκαλερί ”Μετώπη”

2003, Αθήνα, αναδρομική 1980-2002, αμφιθέατρο Κολλεγίου Αθηνών

Ιταλία

2006, Torino, μετά από πρόσκληση της γκαλερί «Accademia», επ ευκαιρία των χειμερινών Ολυμπιακών αγώνων

2009, Biennale Βενετίας, μετά από πρόσκληση του ιδρύματος Antonio dal Ponte

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 50 ομαδικές εκθέσεις. Οι σημαντικότερες είναι:

Δημήτρια 1981 Θεσσαλονίκη,

Δέκα Έλληνες ζωγράφοι 1998 Πάρκο Ελευθερίας, Αθήνα,

I colori dell’ Arte Ολυμπιακό χωριό Bardonecchia, Τορίνο 2006

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Το 1989 μαζί με την κεραμίστρια Ευαγγελία Μαρίνου εγκατέστησε το εργαστήρι τέχνης Eroterra στο Ανατολικό Πήλιο, στην Τσαγκαράδα, όπου λειτουργεί ως σήμερα.

Από το 1985 ως το 1988 παρουσίασε το θεωρητικό του έργο ”Ένα παραμετρικό μοντέλο για την σύγχρονη τέχνη” σε διαλέξεις στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Ίδρυμα Μελετών Αίμου.

Από το 1979 ως το 1985 έγραψε κριτικές για εικαστικά γεγονότα και άρθρα με περιεχόμενο ”Αισθητική και κοινωνία” στις εφημερίδες ”Θεσσαλονίκη”, ”Μακεδονία”, καθώς και στο περιοδικό ”Αντί”

Κατά τα έτη 2003 και 2004 έδωσε σειρά διαλέξεων με θέματα

Παιδική εικαστική δραστηριότητα. τέχνη;

Tι είναι αυτό που βλέπουμε;

Η βρεφική ηλικία του πολιτισμού στην Αθήνα

Ιδρυτικό μέλος της ”Λέσχης κινηματογράφου Θεσσαλονίκης” και μέλος της συντακτικής επιτροπής τους περιοδικού ”Κινηματογράφος”.

Ιδρυτικό μέλος της ”Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης για την Βόρεια Ελλάδα” και μέλος του Δ.Σ. επί τετραετία.

Οργανωτής και ομιλητής της ημερίδας

Η τέχνη υπό το βλέμμα του εγκεφάλου, Αγ. Παρασκευή Αθήνα 2005.

(Πανεπιστημιακοί νευροανατόμοι ερευνητές καθώς και σπουδαστές του Δ. Μανίνη κατέθεσαν εισηγήσεις για την λειτουργία του Οπτικού Εγκεφάλου, και εν συνεχεία, ακολούθησε συζήτηση)

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

  • 2001 – 2003 συνεργάζεται με το Κολλέγιο Αθηνών (Ψυχικό), διδάσκοντας Συστημική της Αισθητικής σε ενήλικες
  • 2003-2006 συνεργάζεται με τα Εργαστήρια Εικαστικών του Δήμου Αγίας Παρασκευής διδάσκοντας σε ενήλικες το μάθημα ˝Εικαστικά Παίγνια˝, που περιλαμβάνει θεωρία και εφαρμογή στο πεδίο της ζωγραφικής
  • 2003 συνεργάζεται με τα Εργαστήρια Εικαστικών του Δήμου Παλλήνης, διδάσκοντας σε ενήλικες το μάθημα ˝Εικαστικά Παίγνια˝, που περιλαμβάνει θεωρία και εφαρμογή στο πεδίο της ζωγραφικής
  • 2006 αναλαμβάνει την διεύθυνση των εργαστηρίων Εικαστικών του Δήμου Παλλήνης, όπου και διδάσκει το μάθημα ˝Εικαστικά Παίγνια˝,

ΚΡΙΤΙΚΕΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ελλάδα

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», Χάρης Καμπουρίδης σελ. 2 , 26 -05-1975

o Περιοδικό «Μακεδονική Ζωή», τεύχος Ιουνίου 1975

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», Γιάννης Μυλωνάκης σελ. 2 , 15 -05-1975

o Ετήσια επιθεώρηση της γκαλερί «Ώρα» «Χρονικό ‘75»

o Εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», σελ 2, 13-05-1975

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» Γιάννης Μυλωνάκης σελ 2, 10-04-1976

o Εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», σελ 3, 11-04-1976

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» Γιάννης Μυλωνάκης σελ 3, 24-03-1976

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» Γιάννης Μυλωνάκης σελ 2, 12-03-1982

o Εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς», σελ 3, 12-03-1982

o Εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» Γιάννης Μυλωνάκης σελ 3, 15-04-1988

o Εφημερίδα «Ελευθερία», Άννα Σταυράκη, Λάρισσα, σελ 22-23, 20-03-1995

o Εφημερίδα «Μακεδονία», σελ 10 Χαρ. Βασιλείου 17-01-1996

o Περιοδικό «Διαβάζω» αρ. τεύχ. 378, σελ 29, Οκτώβρ. 1997

o Εφημερίδα «Το Βήμα», Μαρίζα Ντεκάστρο, 22-03-1998

o Εφημερίδα «Το Βήμα», Μάνος Λουκάκης, 12-04-1998

o Περιοδικό «Ιστορία», αρ. τεύχ. 360, σελ 118, Ιούνιος 1998

o Περιοδικό «Τέσσερις Τροχοί», τεύχος 337, σελ. 122 , Οκτώβριος 1998

o Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», Αλίκη Κοτζιά σελ 47 , 18-12-1999

o Εφημερίδα «Athens News», Γ. Μπασκόζος, 23-05-2000

o Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», Αλίκη Κοτζιά, 23-06-2000

o Περιοδικό «Ιδανικό Σπίτι», τευχ. 123, σελ. 347-348 , Γ. Αυγουροπούλου, Δεκέμβριος 2001

o Περιοδικό «Αθηνόραμα», τεύχ. 98, σελ. 205, Μάρω Βούλγαρη, 28-03-2002

o Περιοδικό «Κατοικία», τεύχ. 92, σελ. 127-130 Γ. Αυγουροπούλου, Ιούνιος 2002

o Περιοδικό «Ιδανικό Σπίτι», τεύχ. 138, Βίκυ Σαρακατσιάνου, σελ. 420-421, Β Απρίλιος 2003

o Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», Αλίκη Κοτζιά, 23-12-2003

o Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», Κυριακάτικο ένθετο αρ. 170 2006, σελ, 7

o Εφημερίδα «Αγγελιαφόρος», Θεσσαλονίκη 09-04-2006

Ιταλία

o «Corriere del Arte» 18-02-2006 σελ. 2

o «Torino Magazine» No 72 σελ. 31 και 32 επετειακό τεύχος Μάρτιος 2006 για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς

o «La Stampa», 20-02-2006 σελ. 11

o “ Il Gazzettino “ , 19-09-2009 , Βενετία, Enzo di Martino

o “ Italia Sera “, 09-10-2009, Ρώμη, Lorenzo Miconi

ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ

  • «Το βλέμμα της Πανδώρας» εκδ. Κάκτος 1995
  • «Θάνατος με τρικυμία» εκδ. Καστανιώτη 1997
  • «Η λάγνα φουρνάρισσα» εκδ. Ελληνικά Γράμματα 2001
  • «Ο Μέγας Αλέξανδρος», πεντάτομο, μετάφραση από τις πηγές και σύνθεση εκδ. Ακρίτας.
  • Μεταφράσεις αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων για λογαριασμό των εκδόσεων Κάκτος. 1997