Η Αίγλη Ζαφειράκου είναι μια νέα γυναίκα που μετά την πανεπιστημιακή της παρουσία στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης βρέθηκε στην Παγκόσμια Τράπεζα. Εκεί ανέλαβε ένα πραγματικά τιτάνιο έργο για χώρες της Αφρικής και όχι μόνο – Εμπειρογνώμων Εκπαιδευτικών Στρατηγικών & Πολιτικών – όπου υπάρχουν ανάγκες για τα παιδιά, για τα σχολεία, για τους χώρους υγιεινής και δεκάδες άλλα προβλήματα που εμείς στη Δύση δεν τα βλέπουμε τόσο συχνά και δεν θα σκεφτόμαστε τόσο συχνά. Εμπειρίες όμως ζωής έχει αποκτήσει και σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης ή της Λατινικής Αμερικής όπου κλήθηκε να συμβάλει στο να γίνουν έστω και λίγο καλύτερες οι συνθήκες όσων χρειάζονται βοήθεια. Μέσα από αυτή τη δουλειά διδάχτηκε πολλά και αισθάνεται ότι εξελίχθηκε ως άτομο. Σήμερα, η Αίγλη Ζαφειράκου, με καταγωγή από την Σπάρτη, βρίσκεται στο ψηφοδέλτιο του ΚΙΝΑΛ, της Φώφης Γεννηματά και ζητάει αν μη τι άλλο να διαβάσουμε τη συνέντευξη που μου έδωσε. Προσωπικά είμαι περήφανη που την έχω γνωρίσει
Ρίτσα Μασούρα

Η πρώτη ερώτηση που μου έρχεται στο νου είναι γιατί τώρα και γιατί ΚΙΝΑΛ

Οι ευρωεκλογές του 2019 είναι καθοριστικές τόσο για το μέλλον της  Ευρώπης όσο και για την χώρα μας. Η υποψηφιότητα μου με το ψηφοδέλτιο του Κινήματος Αλλαγής , είναι μια μοναδική ευκαιρία να συμμετάσχω στη συλλογική προσπάθεια των ευρωπαίων Σοσιαλδημοκρατών να υποστηρίξουν τις απαραίτητες αλλαγές για ευημερία και βιώσιμη ανάπτυξη για όλους και όχι για τους λίγους.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια παρακολουθώ από κοντά την αναπτυξιακή προσπάθεια πολλών αναπτυσσομένων χωρών, αλλά και των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτή η εμπειρία μου δημιουργεί μια αισιοδοξία  για το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης και ιδιαίτερα για την πορεία της Ελλάδας στην Ευρώπη.

Αν χώρες όπως η Νότιος Κορέα η η Λετονία πέτυχαν να μπουν σε μια θαυμαστή αναπτυξιακή πορεία  προς όφελος των πολιτών τους, και να ξεπεράσουν ένα καταστροφικό εμφύλιο πόλεμο η τις πληγές ενός ολοκληρωτικoύ καθεστώτος,  γιατί όχι και η Ελλάδα η οποία διαθέτει μοναδικά πλούτη όπως: υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, εντός και εκτός Ελλάδας, ένα μοναδικό φυσικό και πολιτιστικό κεφάλαιο, ένα όνομα-σύμβολο  που αναγνωρίζεται σε κάθε γωνιά της γης?

Αυτή είναι η αισιόδοξη πολιτική εκτίμηση που οδήγησε την απόφασή μου να πολιτευτώ τώρα.

Σε πιο προσωπικό επίπεδο, η απόφαση μου οδηγήθηκε από την έντονη αίσθηση χρέους που έχω απέναντι σ ’αυτό τον τόπο και τους ανθρώπους του, που διαμόρφωσαν αυτό που είμαι σήμερα. Ίσως φανεί παρωχημένο, αλλά μετά από 20 χρόνια μεγάλης αφοσίωσης στην αναπτυξιακή προσπάθεια σε περισσότερες από 35 χώρες, τώρα θέλω να  είμαι χρήσιμη και για την πατρίδα μου. Αισθάνομαι την ανάγκη να συνεισφέρω στην τεράστια προσωπική και συλλογική προσπάθεια των συμπολιτών μου για εθνική ανασυγκρότηση μέσα στον φυσικό μας χώρο, στην Ευρώπη μας.

Πιστεύω ότι το Κίνημα Αλλαγής με ένα αξιόλογο πρόγραμμα, μαζί με τους Σοσιαλιστές και τους Δημοκράτες του Ευρωκοινοβουλίου με την έμφαση που δίνουν αφενός στην ανάπτυξη και την ευημερία  και αφετέρου στη μείωση των συνεχώς διευρυμένων ανισοτήτων, θέτουν τις βάσεις για βιώσιμες λύσεις  για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων στην Ευρώπη και την Ελλάδα του 21ου αιώνα. Προσδοκώ να συμμετάσχω και να συνεισφέρω σ’ αυτή την μεγάλη προσπάθεια.

Αν εκλεγείτε σε ποιον τομέα θα θέλατε να προσφέρετε τις γνώσεις και την εμπειρία σας ;

Η εκπαίδευση, η κατάρτιση και η δια βίου μάθηση είναι τομείς για τους οποίους έχω βαθιά γνώση, εκτεταμένη διεθνή εμπειρία, αλλά και ένα εκτενές πολύτιμο δίκτυο κορυφαίων ερευνητών και στελεχών στην Παγκόσμια Τράπεζα, σε άλλους διεθνείς οργανισμούς, σε πανεπιστήμια, σε ιδρύματα και think tanks στην Ευρώπη τις ΗΠΑ και σε πολλές χώρες του κόσμου με τους οποίους συνεργάζομαι σε συνεχή βάση.  Αυτή την διεθνή εμπειρία και γνώση είμαι έτοιμη να την προσφέρω στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στα συμφέροντα και της ανάγκες της Ελλάδας.

Συγκεκριμένα, έχω εργαστεί για την ανάπτυξη εθνικών εκπαιδευτικών στρατηγικών και προγραμμάτων σε αντίξοες καταστάσεις, όπως, δημογραφικές προκλήσεις και βίαιες μετακινήσεις πληθυσμών στην Αφρική και την Ασία, και «postconflict» καταστάσεις στα Βαλκάνια. Υποστηριζω εθνικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεων με στόχο την πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση σε όλους,  την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στο σχολείο με σκοπό την ψηφιακή σύγκλιση, την  πρόσβαση σε ποιοτική προσχολική εκπαίδευση για τις ευπαθείς ομάδες, την βελτίωση της θέσης της γυναίκας μέσω της εκπαίδευσης και κατάρτισης, την βελτίωση της διαχείρισης των εκπαιδευτικών μονάδων με σκοπό την ποιότητα και την απόδοση λόγου.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνεργασίας βοηθά τις χώρες στην υλοποίησης των εθνικών πολιτικών στους τομείς της εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης. Δυστυχώς η χώρα μας δεν χρησιμοποίησε  την κρίση ως εφαλτήριο για δώσει μορφή σε ένα νέο όραμα για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και την δια βίου μάθηση με σκοπό να ενισχύσει αποφασιστικά την απασχόληση, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, στο εντελώς καινούργιο τοπίο της κλιματικής αλλαγής, της 4ης βιομηχανικής επανάστασης αλλά και των εθνικών δεσμεύσεων  για βιώσιμη ανάπτυξη 2030.

Βέλτιστες πρακτικές, συγκρίσεις, συνέργειες και πλήθος δικτυών για την προώθηση καινοτόμων δράσεων και στοχευμένα ευρωπαϊκά προγράμματα μπορούν να βοηθήσουν την χώρα μας να διαμορφώσει και να θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την εκπαίδευση των ανθρώπων της για την επίτευξη των στόχων «ποιοτική εκπαίδευση 2030 των Ηνωμένων Εθνών.

Αν εκλεγώ στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο θα προσφέρω τις γνώσεις μου και την εμπειρία το δίκτυο των στελεχών και ερευνητών για την επόμενη γενιά συνεργασιών και υποστηρικτικών προγραμμάτων για την προώθηση ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους και αποτελεσματικής κατάρτισης που βοηθάει τους νέους στη επιχειρηματικότητα, τις νέες γυναίκες, τις επενδύσεις στην ερευνά για την 4η βιομηχανική επανάσταση και την βιώσιμη ανάπτυξη.

Τέλος, θα συνεισφέρω στην διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής Ευρωπαϊκής Ένωσης για τρίτες χώρες και ιδιαίτερα τις χώρες Αφρικάνικης ηπείρου, τόσο κοντά και τόσο μακριά από την Ελλάδα και την Ευρώπη, για την ανάπτυξη θέσεων εργασίας στις χώρες αυτές και την υποστήριξη  ευκαιριών για επιχειρηματικότητα εμπόριο και συνεργασίες για τις ευρωπαϊκές χώρες και για την Ελλάδα.

Η Φώφη Γεννηματά είναι μια δραστήρια πολιτικός. Εκτιμάτε ότι θα πετύχει να πείσει τον παραμυθιασμένο Έλληνα ψηφοφόρο και να μπει στη Βουλή ως τρίτο κόμμα στις εθνικές εκλογές, άρα να είναι και ρυθμιστής ;

Η Φώφη Γεννηματά ηγείται του Κινήματος Αλλαγής και ως γυναίκα πρέπει να αποδεικνύει κάθε στιγμή τις ηγετικές ικανότητες της και το ορθό των επιλογών της. Το έχει επιτύχει και αυτό σε ένα ιδιαίτερα τοξικό πολιτικό περιβάλλον. Στο τέλος της τετραετίας η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ δεν κατάφερε δείξει ένα όραμα ευημερίας και ανάπτυξης, να δρομολογήσει έστω κρίσιμες μεταρρυθμίσεις να οδηγήσει την χώρα σε αναπτυξιακή πορεία. Οι αλλαγές που συνήθως προωθεί είναι αποσπασματικές και συχνά έχουν κύριο γνώμονα την ικανοποίηση ιδιαίτερων συμφερόντων. Πολλοί από τους απογοητευμένους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα ψηφίσουν Νέα Δημοκρατία γιατί τοποθετούνται παραδοσιακά στην κεντροαριστερά.  Το Κίνημα Αλλαγής με νέα άτομα επικεφαλής που έχουν ξεχωριστά προσόντα, αλλά και με τα ιστορικά στελέχη της περιόδου των κυβερνήσεων Σημίτη και Γιώργου Παπανδρέου που έχουν εφαρμόσει επιτυχημένα κρίσιμες μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η παιδεία, η υγεία, η τοπική αυτοδιοίκηση, η διοίκηση και διαφάνεια, εκτιμώ ότι θα προσελκύσει αυτούς τους πολίτες της κεντροαριστεράς. Αν και οι ενεργοί ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ είναι μουδιασμένοι, η συσπείρωση στο χώρο είναι εμφανής. Προσδοκώ καλά αποτελέσματα.

Γνωρίζω ότι ήσασταν στο Πανεπιστήμιο Θράκης. Αίφνης έμαθα ότι αναλάβατε σημαντική θέση στην Παγκόσμια Τράπεζα. Πείτε μας πώς αποφασίσατε να φύγετε από την Ελλάδα και από τη…γοητεία της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και ποιο είναι το αντικείμενο σας στην Παγκόσμια Τράπεζα

Έχω εξαιρετικές αναμνήσεις από την διδασκαλία και έρευνα στο Πανεπιστήμιο Θράκης, από τους φοιτητές και τους συναδέλφους μου, από την θρακική γη και τους ανθρώπους της. Μια υποτροφία Fulbright για έρευνα στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας των Ηνωμένων Πολιτείων με οδήγησε στην Ουάσιγκτον και στην «ανακάλυψη» της Παγκόσμιας Τράπεζας και του αναπτυξιακού της προγράμματος παγκοσμίως. Η σχέση διδακαλίας-έρευνας από την μια και επέμβασης στην πραγματικότητα με τα αναπτυξιακά προγράμματα είναι αμφίδρομη και άκρως ελκυστική. Δεν αναλύεις μόνο την πραγματικότητα χρησιμοποιώντας τα ερευνητικά εργαλεία. Αλλά σχεδιάζεις την δράση για τη βελτίωση της πραγματικότητας, δηλαδή υποστηρίζεις τις χώρες στην ανάλυση, στον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υποστηρίζεις τις χώρες με πόρους και τεχνογνωσία ώστε να έχουν πρόσβαση όλοι, ακόμη και οι πιο φτωχοί και οι πιο απομονωμένοι πληθυσμοί σε ποιοτική εκπαίδευση και κατάρτιση για «decent» εργασία και κοινωνική ενσωμάτωση.

Η εργασία μου λοιπόν ως εμπειρογνώμονα σε προγράμματα εκπαίδευσης συνδυάζει την διδασκαλία (capacity building) την έρευνα (policy analysis) και την δράση (implementation).

Τα τελευταία χρόνια έχω επικεντρωθεί στην μετρήσιμη βελτίωση των σχολικών αποτελεσμάτων όλων των μαθητών με την ταυτόχρονη μείωση των εσωτερικών ανισοτήτων, από τη πρωτοβάθμια μέχρι και το τέλος της δευτεροβάθμιας, στη δίκαιη πρόσβαση σε ποιοτική ολιστική προσχολική εκπαίδευση και αγωγή, στην χρήση των νέων τεχνολογιών στη εκπαίδευση, στη σύνδεση ποιότητας των εκπαιδευτικών και σχολικά αποτελέσματα, στην διαχείριση της σχολικής μονάδας και τη βελτίωση των σχολικών αποτελεσμάτων, σε ένα συνολικό στρατηγικό πλάνο, στην εφαρμογή του και στην παρακολούθηση με μετρήσιμους στόχους.

Είναι τόσο σημαντική η εμπειρία και οι γνώσεις που αποκομίζω από τη δουλειά μου στις χώρες που αισθάνομαι ότι έχω ολοκληρώσει 5 διδακτορικές διατριβές, επιπλέον της πρώτης που ολοκλήρωσα στη Γαλλία. Γι’ αυτό προτρέπω τους νέους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τις πολιτικές ανάπτυξης σε οποιοδήποτε τομέα να συνδυάζουν την έρευνα και τις πανεπιστημιακές σπουδές με δυνατές εμπειρίες στο πεδίο που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή.

Η Αφρική σας έχει καταγοητεύσει. Ποιες χώρες έχετε επισκεφτεί και ποιος ήταν ο αντικειμενικός σκοπός σας; Πιστεύετε ότι εξακολουθεί να ισχύει για την Αφρική η κλασσική κουβέντα: Η παγκόσμια κοινότητα δίνει αφειδώς κονδύλια που όμως ποτέ δεν φτάνουν στο λαό;

Όχι μόνο η Αφρική αλλά και οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και η Λατινική Αμερική με έχουν γοητεύσει γιατί πέρα από όλα έχω νοιώσει έντονα στο πετσί μου αυτό που ονομάζεται ανθρωπότητα, τα στοιχεία που μας ενώνουν όλους εμάς, ανεξάρτητα από θρησκεία, χρώμα, γλώσσα, εθνικότητα.  Είναι πολύ γοητευτικό να παρακολουθεί, να μελετά και ενίοτε να συμβάλλει κάποιος στις προσπάθειες των χωρών για βελτίωση της ζωής των ανθρώπων. Οι αποστολές μου χάρισαν πολλές εκπλήξεις και με βοήθησαν να αναθεωρήσω προκαταλήψεις και διαμορφωμένες απόψεις για ανθρώπους και λαούς. Ένα νηπιαγωγείο που ξεφυτρώνει από το πουθενά στο Μάλι που οικοδομηθηκε από τους παππούδες. Δάσκαλοι που δεν λαβαίνουν μισθό αλλά συντηρούνται από τους γονείς. Κινητά που στέλνουν παιδαγωγικά μηνύματα στους δασκάλους, απομονωμένους σε δυσπρόσιτες περιοχές. Σχολικά βιβλία που μεταφέρονται με drones. Και αυτά τα βλέμματα των μικρών μαθητών που περιμένουν τη γνώση με τεράστια ματιά!

Η ανάπτυξη είναι πολύ πολύπλοκο φαινόμενο πολυδιάστατο.

Ποια είναι η ΑΙΓΛΗ ΖΑΦΕΙΡΑΚΟΥ

Εργάζεται ως Εμπειρογνώμων Εκπαιδευτικών Στρατηγικών & Πολιτικών στην Παγκόσμια Τράπεζα. Υποστηρίζει εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις με στόχο την καθολική πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες εκπαίδευσης σε περισσότερες από 35 χώρες για την υλοποίηση των στόχων του ΟΗΕ «Βιώσιμη Ανάπτυξη 2030».

Σπαρτιάτισσα, πανεπιστημιακός στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 1995-2001, όπου αφοσιώθηκε στην προώθηση ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Ρίτσα Μασούρα