Οδηγώντας και περπατώντας το πρωί σε κεντρικούς δρόμους της Γλυφάδας έπεσα ξανά πάνω στα πράσινα ηλεκτρικά πατίνια. (Μου θυμίζουν έντονα τις πράσινες τηγανιτές ντομάτες. Θυμάστε την ταινία;)
Αφημένα από δω και από εκεί, εκτός δηλαδή των συγκεκριμένων θέσεων που ενδεχομένως έχουν καθοριστεί από τον δήμο της περιοχής, μου δημιούργησαν την αίσθηση ότι απλώς…ακολουθούμε τη μόδα, ενώ οι εκπρόσωποι της συγκεκριμένης εταιρείας απλώς…ακολουθούν το χρώμα του χρήματος.
`Ημουν παρούσα όταν δύο έφηβοι χωρίς το επιβεβλημένο κράνος έκαναν τις φιγούρες τους σε κεντρικό δρόμο ανάμεσα σε αυτοκίνητα, ενώ μια 16χρονη κοπέλα – αυτή όμως με κράνος ποδηλάτη – δεν μπόρεσε να ελέγξει το πατίνι της, αναγκάζοντας με να ακινητοποιήσω το αυτοκίνητό μου. Κι αν κατά λάθος δεν το ακινητοποιούσα;
 Ως εκ της μεταπολιτευτικής καταναλωτικής μας φύσεως, συχνά βιαζόμαστε να απολαύσουμε οποιαδήποτε εισαγόμενη μόδα, εν προκειμένω τη μόδα με τα πράσινα ηλεκτρικά πατίνια! (Αύριο μπορεί να έχουν άλλο χρώμα, ας μην κολλάμε εκεί). Τίποτα προς ψέξη βεβαίως εφόσον τηρούμε τους κανόνες ασφαλείας. Το πρόβλημα αναφύεται από τη στιγμή που εγκιβωτίζουμε τη μόδα στις δικές μας ιδιαιτερότητες, εν ολίγοις στη δική μας ασυδοσία και απουσία κανόνων. Γιατί, ποδηλατική κουλτούρα δεν έχουμε ακόμη, κι αν έχουμε, είναι σε εμβρυακή μορφή. Σεβασμό προς τον ποδηλάτη δεν έχουμε και δύσκολα θα αποκτήσουμε σύντομα. Αρα, τι ακριβώς θα γίνει με τους εφήβους με τα πατίνια που μεταξύ άλλων πνίγονται απ’ την ορμή της νιότης;
Στο κέντρο της Αθήνας τα πράσινα πατίνια είναι παντού. Πολλοί θα έχετε δει τουρίστες να τα χρησιμοποιούν για μικρές αποστάσεις. Κάποιοι οδηγοί ταξί διαμαρτύρονται γιατί αισθάνονται ότι τους παίρνουν το ψωμί μέσα απ το στόμα. Αλλά θα τολμούσα να πω ότι τα θέματα ασφάλειας είναι σημαντικότερα του ψωμιού του ταξιτζή, αν και τίποτα δεν θα μπορούσα ποτέ να υποτιμήσω.
Στα προάστεια, η εικόνα ενδεχομένως να είναι πιο χαλαρή, εξ ου και η ατρόμητη νεολαία δείχνει να το απολαμβάνει. Γι αυτό και επείγει να υπάρξουν σαφείς κανόνες και οδηγίες προς άπαντες και κυρίως προς τους οδηγούς αυτοκινήτων.
Το υπουργείο Μεταφορών εισηγείται κάποιους κανόνες.

Τα ηλεκτρικά πατίνια στον ΚΟΚ θα αντιμετωπίζονται ως πεζοί ή ως ποδηλατα ανάλογα µε τη µέγιστη ταχύτητα την οποία µπορούν να αναπτύξουν εκ κατασκευής.

Η αρχική εισήγηση στο υπουργείο Μεταφορών για το µεταβατικό διάστηµα µέχρι την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης βγάζει… εκτός δρόµου τα πατίνια µε µέγιστη ταχύτητα άνω των 6 και έως 25 χιλιοµέτρων την ώρα, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να κυκλοφορούν κατά βάση σε ποδηλατοδρόµους, οι οποίοι όµως είναι είδος εν ανεπάρκεια στην Ελλάδα.

Ωστόσο καµία οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόµα, καθώς αναµένονται και τα αποτελέσµατα της συνάντησης εργασίας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Βάσει της αρχικής εισήγησης, στο µεταβατικό στάδιο η κυκλοφορία των πατινιών µε ταχύτητα µεγαλύτερη των 6 και έως 25 χιλιοµέτρων την ώρα προτείνεται να επιτρέπεται µόνο σε ποδηλατοδρόµους και σε λοιπούς δηµόσιους και ιδιωτικούς χώρους όπου διεξάγεται δηµόσια κυκλοφορία ύστερα από απόφαση του αρµόδιου κατά περίπτωση οργάνου λήψης µέτρων κυκλοφορίας, εκτός εάν οι κατά τόπους δήµοι προσδιορίσουν οδούς στις οποίες θα επιτρέπεται η κυκλοφορία τους. Σε κάθε περίπτωση, η χρήση κράνους θα καταστεί υποχρεωτική για την οδήγησή τους και λογικά πρέπει να τεθεί όριο ηλικίας.

Στη θεσσαλονίκη, ο εισαγγελέας τον μήνα Απρίλιο προανήγγειλε τη διεξαγωγή προκαταρκτικής έρευνας για τα ηλεκτρικά πατίνια, ενώ έντονος είναι ο προβληματισμός πολλών κατοίκων στη συμπρωτεύουσα μετά και το πρόσφατο ατύχημα που σημειώθηκε στην Καλαμαριά, όταν 16χρονος χειριστής ηλεκτρικού πατινιού συγκρούστηκε με Ι.Χ. αυτοκίνητο, με συνέπεια να τραυματιστεί και να διακομιστεί σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης για την παροχή των πρώτων βοηθειών. Το ατύχημα είχε συμβεί στα μέσα του περασμένου μήνα και επρόκειτο για το πρώτο επισήμως καταγεγραμμένο τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι.

Στη Νέα Υόρκη προς το παρόν τουλάχιστον απαγορεύονται τα ηλεκτρικά πατίνια, αν και χρησιμοποιούνται σε άλλες μεγαλουπόλεις. Οι αρχές επιμένουν ότι μια πιθανή άρση της απαγόρευσης θα οδηγήσει σε σοβαρά ατυχήματα. Ήδη δύο αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών έχουν χάσει τη ζωή τους τον τελευταίο χρόνο στη πόλη, εκ των οποίων ο ένας ήταν ένα αγόρι 7 μόλις χρονών που χτυπήθηκε από διερχόμενο λεωφορείο τον περσινό Μάιο στο Μπρονξ.

Η μόδα λοιπόν συχνά καθοδηγεί τις εξελίξεις. Ποτέ δεν ήταν κακή αυτή η ιδέα. `Αλλοι την ενστερνίζονται, άλλοι την απορρίπτουν. Στην προκειμένη περίπτωση και με αφορμή τα όσα είδα τις τελευταίες ημέρες στη Γλυφάδα, προτείνω την άμεση θεσμοθέτηση πλαισίου και την επιβολή προστίμων στους παραβάτες που δεν φορούν κράνος.

Και κύριε Δήμαρχε, όχι ατάκτως ερριμμένα τα πατίνια. Βάλτε τάξη.

Ρ.Μ.