Ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης παρέστη χθες σε εκδήλωση του ΣΕΤΕ και με συντονιστή τον δημοσιογράφο Γιώργο Κουβαρά μίλησε εφόλης της ύλης δίδοντας ωστόσο ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα τουρισμού και πώς φαντάζεται αυτόν τον τομέα αν και εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας μετά τις εκλογές του Ιουλίου

Παραθέτουμε αυτούσιο το απόσπασμα για τον τουρισμό.

 

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ Ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και θα παραμείνει η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας. Αλλά, δεν είναι ο  τουρισμός μόνος του. Στο δικό μας το  μοντέλο υπάρχει ένα τετράγωνο που συνδέει τον τουρισμό με τη βιωσιμότητα, την προστασία του περιβάλλοντος, την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου και του πρωτογενή μας τομέα. Είναι αδιανόητο να έχουμε 30 εκατομμύρια επισκέπτες στην Ελλάδα και να μην έχει επιτευχθεί η σύζευξη μεταξύ του πρωτογενούς τομέα και του τουρισμού. Και εκεί υπάρχουν συλλογικές ευθύνες. Αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Άρα, δεν είναι ο τουρισμός μόνος του. Είναι ο τουρισμός σε συνδυασμό με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Είναι ο τουρισμός σε συνδυασμό με την εκπαίδευση. Είναι αδιανόητο σε μία εποχή που ο κόσμος αναζητά εμπειρίες, η κλασική Ελλάδα, η φιλοσοφία του Αριστοτέλη για το τι σημαίνει καλή ζωή με μέτρο, το τι προσφέρουμε εμείς συνολικά ως χώρα στους επισκέπτες οι οποίοι θα έρθουν, να μην είναι στο επίκεντρο του ίδιου του τουριστικού προϊόντος. Είναι και η σύζευξη του τουρισμού με την τεχνολογία και με τον πολιτισμό. Μας προσφέρεται μια τεράστια ευκαιρία να παρουσιάσουμε τον πολιτιστικό μας πλούτο με μία τελείως διαφορετική ματιά, μας το προσφέρει η τεχνολογία.

Η τεχνολογία, επίσης, μας δίνει τεράστια εργαλεία για να μπορούμε να πετύχουμε εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, διότι ο τουρισμός είναι οι άνθρωποί του. Και αν οι άνθρωποι, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, δεν εκπαιδευτούν, όπως υπάρχουν τέτοια προγράμματα, ήδη, πολύ επιτυχημένα, σε καινούργιες τεχνολογίες ψηφιακού marketing, θα μείνουμε πάντα πίσω. Άρα, είναι λάθος να βλέπουμε τον τουρισμό ως ένα σιλό, μόνος του ο τουρισμός: έρχεται κάποιος, φεύγει. Είναι πολύ πιο ενσωματωμένος στο αναπτυξιακό μας όραμα ο τουρισμός, από ό,τι αυτή η λογική, η οποία για μένα ανήκει στον προηγούμενο αιώνα.

 

Γ. ΚΟΥΒΑΡΑΣ: Μιας και λέτε για την εκπαίδευση, ακούω πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι θα ασχοληθούν με τον τουρισμό και θα ασχοληθούν σε ηγετικό επίπεδο, να μου λένε ότι θα πάω να σπουδάσω στην Ελβετία ή έχω σπουδάσει στην Ελβετία. Θεωρείτε ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει και τόπος σπουδών και ενδεχομένως να προσελκύσει ακόμα και ξένους φοιτητές σε τέτοια θέματα;

 

Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ: Η Ελλάδα πρέπει να έχει το καλύτερο ιδιωτικό πανεπιστήμιο τουριστικών σπουδών στον κόσμο. Αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί και να λέμε πραγματικά ότι συνδυάζουμε αυτό το οποίο έχουμε, με την εκπαίδευση των ανθρώπων μας.  Και αυτό κατεξοχήν είναι δουλειά των ανθρώπων του τουρισμού, ώστε να μπορεί να έρχονται άνθρωποι να σπουδάζουν τουριστικές σπουδές στην Ελλάδα. Ξέρουμε πολύ καλά και ακούω κι όλη αυτήν τη συζήτηση. Δυστυχώς, δεν μπορέσαμε να αλλάξουμε το άρθρο 16. Αλλά, μην κοροϊδευόμαστε, η αγορά πάνω από όλα αυτό που ψάχνει είναι δεξιότητες και πραγματικά skills, πραγματική γνώση. Κι αυτό θα πληρώσει η αγορά, είτε για την Ελλάδα, είτε για το εξωτερικό.

Και είμαστε πολύ πίσω ακόμα στην τουριστική εκπαίδευση. Κι εκεί πάλι, ο κλάδος του τουρισμού και μέσα από προγράμματα μαθητείας, εκπαίδευσης, θα πρέπει να είναι αρωγός, διότι τι καλύτερο από το να κάνει κανείς πρακτική άσκηση σε μία τουριστική μονάδα; Αυτά πρέπει να τα οργανώσουμε πολύ καλύτερα. Θα πρέπει να βάλουμε τις ενεργητικές πολιτικές για την εργασία, κυρίως μέσω του ΟΑΕΔ, να δουλέψουν μαζί με τον ιδιωτικό τομέα, σε τέτοιου είδους προγράμματα.

Γιατί θα χρειαστούμε ανθρώπους στον τουρισμό. Και είναι από μιας πλευράς ωραίο το γεγονός ότι υπάρχει ένα ενδιαφέρον για τη γαστρονομία, για τη μαγειρική. Και γίνονται απίθανα πράγματα στον τουρισμό στην Ελλάδα. Δηλαδή, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε υπερήφανοι και για τα μεγάλα, αλλά και για τα μικρά. Διότι μη ξεχνάμε ότι και το μικρό έχει τη θέση του σήμερα. Το μικρό ξενοδοχείο, η οικογενειακή επιχείρηση, η οποία θα προσφέρει μια καινούργια εμπειρία στον επισκέπτη. Όσο σημαντικό είναι το μέγεθος, άλλο τόσο σημαντικό είναι να μπορούμε να στηρίξουμε και τις μικρές μονάδες, που θα δώσουν αυτήν την προστιθέμενη αξία.