Μια ενδιαφέρουσα εκστρατεία ξεκινά στη Γαλλία με φαντασία και χιούμορ, έξι φορτηγά και ένα τροχόσπιτο με αέρα δεκαετίας ’70, προκειμένου να προσελκύσει νέους ανθρώπους να εργαστούν στη βιομηχανία, η οποία αρκετές φορές ψάχνει απεγνωσμένα προσωπικό. Η εκστρατεία, υπό την επωνυμία French Fab και με σύμβολο έναν πανύψηλο φουσκωτό γαλάζιο πετεινό (μασκότ της Εθνικής Γαλλίας) που χρησιμοποιείται για να «αφυπνίσει» τους πολίτες, έχει χαρακτήρα κινητής έκθεσης στελεχωμένης από 15 τεχνικούς. Στο πλαίσιο αυτό, οργανώνονται εργαστήρια, παιχνίδια για παιδιά, συνέδρια, διαγωνισμοί δεξιοτήτων, εμπειρίες διευρυμένης πραγματικότητας και ημέρες καριέρας με ταχείες συνεντεύξεις για εξεύρεση εργασίας.

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ευελπιστεί πως η προσπάθεια αυτή θα παρακινήσει τους Γάλλους και τις Γαλλίδες να επιστρέψουν στα εργοστάσια και να τα επιλέξουν ως χώρους εργασίας, καθώς αυτά παραμένουν ένας από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας, αλλά δεν δείχνουν δελεαστικά. «Βρισκόμαστε σε έναν κλάδο που θεωρείται το αντίθετο του ελκυστικού», παρατηρεί ο Ζιλιέν I, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παραγωγής βιομηχανικού ελαίου Hafa. Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις, η μη ομαλή προσφορά εργατικών χεριών συνιστά ένα από τα κύρια εμπόδια στην ανάπτυξη της γαλλικής οικονομίας. Η ΕΚΤ, αφότου διέθεσε δισεκατομμύρια ευρώ στην οικονομία με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, υπογραμμίζει πως επαφίεται στις κυβερνήσεις πλέον να κινητοποιηθούν και να φέρουν περισσότερους ανθρώπους στη δεξαμενή του εργατικού δυναμικού, εξοπλίζοντάς τους με τα προσόντα που ζητούν οι επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση υπολογίζει ότι στη μεταποίηση υπάρχουν 50.000 κενές θέσεις, οι οποίες, εάν πληρούνταν, θα οδηγούσαν με την σειρά τους στην δημιουργία 200.000 νέων επιπλέον θέσεων . Ενώ στη Γερμανία και στην Ολλανδία τα ανάλογα προβλήματα εξηγούνται με τη χαμηλή ανεργία, στη Γαλλία είναι διαφορετική η συνθήκη. Ο δείκτης φθάνει σχεδόν το 9%, ωστόσο σχεδόν οι μισές εταιρείες στη Γαλλία (για την ακρίβεια το 46%) αναφέρουν δυσκολίες στο να προσελκύσουν εργαζομένους – τα σχετικά αναφέρει η κρατική στατική υπηρεσία της Γαλλίας Insee. Είναι το υψηλότερο ποσοστό 20ετίας, ενώ ακόμα και το 2008, με την ανεργία πιο χαμηλά, στο 7,2%, οι γαλλικές εταιρείες δεν δυσκολεύονταν τόσο όσο σήμερα. «Το μείζον θέμα της ανταγωνιστικότητάς μας εκπορεύεται από το ότι δεν είμαστε ικανοί στις βιομηχανίες να κάνουμε προσλήψεις. Ο λόγος είναι ότι η εικόνα τους έχει φθαρεί», παρατηρεί η γενική γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Ανιές Πανιέ-Ρινασέ.

Τι ακριβώς έχουν σχεδιάσει για την εκστρατεία French Fab, η οποία χρησιμοποιεί τη συντομευμένη λέξη Fab, που παραπέμπει τόσο στο fabulous (θαυμάσιος) όσο και στο fabriquer (μεταποίηση).

Το 2013, ανάλογη εκστρατεία με σύμβολο τον κόκκινο πετεινό προωθούσε τη νεοφυή και ψηφιακή επιχειρηματικότητα. Κι αν ο κόκκινος πετεινός στέκεται όρθιος με ενωμένα τα πόδια, ο γαλάζιος της βιομηχανίας τελεί εν κινήσει.

Για τους ίδιους τους επιχειρηματίες και τα στελέχη των εταιρειών δεν είναι εμφανώς χρήσιμη η διάκριση μεταξύ κόκκινου και γαλάζιου συμβόλου.

Η εταιρεία Groupe Celec, παραδείγματος χάριν, η οποία σχεδιάζει και κατασκευάζει ηλεκτρονικούς αισθητήρες για βρύσες και ουρητήρια, αγωνίζεται να προσλάβει μηχανικούς στον τομέα της έρευνας και την ανάπτυξης, διότι οι νεαροί ταλαντούχοι μηχανικοί προτιμούν την υψηλή τεχνολογία.

Αυτά λέει ο πρόεδρός της Μισέλ Φαρντό, του οποίου ακόμα και τα παιδιά του δεν θέλουν να εργαστούν στην οικογενειακή επιχείρηση.

Εξ ου και η εκστρατεία French Fab εστιάζει στο πώς θα ερεθίσει τη φαντασία των νέων, με τους διοργανωτές της να καλούν μαθητές και μαθήτριες να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις της, να φορέσουν εξοπλισμό διευρυμένης πραγματικότητας και να ανακαλύψουν τι σημαίνει να είσαι μηχανικός ρομποτικής, να δημιουργείς ψηφιακά προϊόντα ή να εργάζεσαι στην αεροδιαστημική. Επιπλέον, τα παιδιά θα συμμετάσχουν σε τεστ δεξιοτήτων και θα προσπαθούν να λύσουν αινίγματα σε παιχνίδια απόδρασης με θέμα τη σύγχρονη βιομηχανία. Τέλος, η περιοδεύουσα έκθεση French Fab θα επισκεφθεί και θέρετρα τον Αύγουστο για να προσεγγίσει μεγαλύτερο κοινό.