Δωρεάν διακοπές σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, επιστροφή τόκων, πόντους στο πρόγραμμα επιβράβευσης μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών και εξαργύρωσή τους σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς και εκπτώσεις σε άλλα προϊόντα κυρίως ασφαλιστικά με συνεργαζόμενες ασφαλιστικές εταιρείες, περιλαμβάνει το πρόγραμμα επιβράβευσης για τους συνεπείς πελάτης της που αναμένεται να ανακοινώσει η Εθνική Τράπεζα.

Η πρωτοβουλία της τράπεζας στο ευαίσθητο θέμα της ανακούφισης των συνεπών δανειοληπτών, που απασχόλησε τον δημόσιο διάλογο πριν από τις εκλογές, αποσκοπεί στο να αμβλύνει το αίσθημα αδικίας που νιώθουν όσοι, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους προς την τράπεζα και αποπληρώνουν στο ακέραιο τις οφειλές τους. Η κατηγορία αυτή έχει κάθε λόγο να αισθάνεται αδικημένη σε σχέση με τους ασυνεπείς δανειολήπτες, η πλειονότητα των οποίων έχει ρυθμίσει την οφειλή της με ευνοϊκότερους όρους και σε αρκετές περιπτώσεις έχει επιτύχει και «κούρεμα» της οφειλής, χωρίς πάντα αυτό να τεκμηριώνεται από αντικειμενικούς λόγους αδυναμίας.

Η πρωτοβουλία της Εθνικής Τράπεζας είναι αποτέλεσμα συστηματικής έρευνας που πραγματοποίησε σε δείγμα πελατών της που είναι συνεπείς δανειολήπτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η έρευνα δεν ήταν τηλεφωνική και ότι συγκεκριμένοι δανειολήπτες που αποτέλεσαν το δείγμα κλήθηκαν σε ειδικό χώρο, χωρίστηκαν σε μικρά γκρουπ και συμμετείχαν σε συζήτηση κατά τη διάρκεια της οποίας κλήθηκαν να προτείνουν και οι ίδιοι τι θα προτιμούσαν να κάνει η τράπεζα για εκείνους ως επιβράβευση. Η κίνηση της Εθνικής αναμένεται να μετατοπίσει το κέντρο βάρος της συζήτησης που μέχρι σήμερα μονοπωλούσε η διαχείριση του προβληματικού χαρτοφυλακίου των τραπεζών και των ασυνεπών δανειοληπτών, και θεωρείται βέβαιο ότι θα συμπαρασύρει σε ανάλογες κινήσεις και τις υπόλοιπες τράπεζες.

Η αναζήτηση τρόπων που θα ανταμείβουν τους συνεπείς δανειολήπτες απασχολεί άλλωστε τις τράπεζες εδώ και καιρό, όχι μόνο στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου που αναπτύχθηκε, αλλά και σε εσωτερικό επίπεδο. Με δεδομένο ότι τα παλιά επιτόκια των στεγαστικών δανείων είναι ιδιαίτερα χαμηλά, η πολιτική των τραπεζών επικεντρώνεται στην πρόσβαση που παρέχουν σε αυτούς τους πελάτες σε χρηματοδότηση, στα προγράμματα επιβράβευσης με πόντους μέσω της χρήσης των πιστωτικών ή των χρεωστικών καρτών και των καταθέσεων που διατηρεί κάποιος πελάτης στην τράπεζα.

Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες της «Κ», η πρωτοβουλία της Εθνικής είναι στοχευμένη, καθώς προχωρεί ένα βήμα παραπέρα από τα οριζόντια προγράμματα επιβράβευσης πόντων που έχουν όλες οι τράπεζες, ανταμείβοντας τους συνεπείς δανειολήπτες στεγαστικών δανείων με πρόσθετες παροχές. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το πρόγραμμα είναι στον τελικό σχεδιασμό του και αναμένεται να ανακοινωθεί από τη διοίκησή της ίσως και πριν από τον Σεπτέμβριο. Το όφελος για τον συνεπή δανειολήπτη υπολογίζεται ότι μπορεί να οδηγήσει σε χάρισμα έως και μιας δόσης τον χρόνο και εξαρτάται από τις επιλογές που θα προκρίνει η διοίκηση της τράπεζας μέσα από μια σειρά εναλλακτικές που έχουν μπει στο τραπέζι. Μεταξύ των επιλογών που εξετάζονται είναι:

• Η επιστροφή ενός μέρους των καταβαλλόμενων τόκων στο τέλος της χρονιάς. Στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για μείωση του επιτοκίου, αλλά για μείωση του ποσού που καταβάλλει κάθε χρόνο κάποιος για τόκους, που σύμφωνα με τον σχεδιασμό της τράπεζας μπορεί να φτάσει το 5% έως 10%. Η τράπεζα επεξεργάζεται μάλιστα λύσεις και για τους παλαιούς δανειολήπτες, που πληρώνουν πλέον μόνο κεφάλαιο.

• Η χορήγηση πακέτου διακοπών σε μεγάλη ξενοδοχειακή αλυσίδα. Η προσφορά δεν θα είναι σε off season περιόδους, προκειμένου να έχει ουσιαστική αξία για τον πελάτη, εξοικονομώντας του χρήματα από τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

• Η συγκέντρωση go4more πόντους, οι οποίοι θα εξαργυρώνονται σε συγκεκριμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και θα εξασφαλίζουν στην οικογένεια τα ψώνια π.χ. του μήνα.

• Η παροχή ασφαλιστικών προϊόντων, όπως προγράμματα αυτοκινήτου ή υγείας σε προνομιακές τιμές μέσα από συνεργασίες με ασφαλιστικές εταιρείες και δη την Εθνική Ασφαλιστική.

Στόχος, η ανταμοιβή όσων έχουν τα τελευταία χρόνια σηκώσει το βάρος της προσπάθειας και αποπληρώνουν τα δάνειά τους κανονικά και παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα επιβράβευσης της συνέπειας θα καλύψει αυτούς που έχουν μακροπρόθεσμη σχέση με την τράπεζα, μέσω ενυπόθηκου δανείου, δηλαδή στεγαστικού ή άλλου δανείου με εξασφάλιση ακίνητα. Προϋπόθεση είναι ο δανειολήπτης να τηρεί τις υποχρεώσεις τους με την τράπεζα, δηλαδή να πληρώνει τη συμφωνημένη δόση του δανείου του χωρίς καθυστερήσεις και χωρίς να έχει ρυθμίσει την οφειλή του. Η αυστηρή οριοθέτηση των δανειοληπτών που θα επιβραβευθούν δεν γίνεται για να «τιμωρηθούν» όσοι έχουν καταφύγει στην τράπεζα για να πετύχουν ένα είδος ρύθμισης, είτε αυτό είναι η μείωση της μηνιαίας δόσης είτε είναι η αναστολή κάποιων δόσεων. Γίνεται κυρίως γιατί το κόστος της επιβράβευσης μπορεί να αποδειχθεί δυσβάστακτο για την τράπεζα, σε μια περίοδο που τα έσοδα από τις τραπεζικές εργασίες βαίνουν σταθερά μειούμενα τα τελευταία χρόνια και η κερδοφορία του τραπεζικού συστήματος, ύστερα από πολυετείς ζημίες, παραμένει οριακή. Το κόστος υπολογίζεται σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και συνιστά καθαρή ζημία για την τράπεζα, στον βαθμό που δεν συνοδεύεται με κάποια υποχρέωση του δανειολήπτη να ενισχύσει τη συναλλακτική σχέση του με την τράπεζα.

Σύμφωνα μάλιστα με τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Τράπεζα, οι συνεπείς δανειολήπτες δεν είναι μόνο οι έχοντες και κατέχοντες ή εκείνοι που έχουν μια σταθερή εργασία, όπως είναι π.χ. οι δημόσιοι υπάλληλοι. Αντίθετα, ανήκουν σε όλες τις εισοδηματικές και επαγγελματικές κατηγορίες και λίγο έως πολύ έχουν τη συνέπεια στο DNA τους, αφού η πληρωμή των δανειακών τους υποχρεώσεων είναι προτεραιότητα στην ατζέντα των καθημερινών τους υποχρεώσεων. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποίησε η ίδια η Εθνική Τράπεζα στο πλαίσιο της διερεύνησης των λύσεων που θα εφαρμόσει για τους συνεπείς δανειολήπτες, βάσει της οποίας η συνέπεια είναι βασική αρχή για μια σημαντική μερίδα δανειοληπτών.