Πριν από έξι χρόνια, η Κοπεγχάγη αποφάσισε να γίνει το πρώτο αστικό κέντρο στον κόσμο που θα έχει άνθρακα με μηδενικό ισοζύγιο έως το 2025. Για να το επιτύχει, περιόρισε τις χρήσεις ενέργειας και υιοθέτησε εναλλακτικές μορφές. Σήμερα παράγει πλεόνασμα πράσινης ενέργειας, με αποτέλεσμα να αντισταθμίσει τις εναπομείνασες εκπομπές αερίων που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή. Αλλες πόλεις, όπως η Ουάσιγκτον, στοχεύουν στον ίδιο στόχο, αλλά το 2050. Επί του παρόντος, η πρωτεύουσα της Δανίας έχει καταφέρει να περιορίσει τις εκπομπές των αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 42%. Ο δήμαρχος της πόλης Φρανκ Γένσεν επισημαίνει ότι «η πόλη εργάζεται εντατικά, προκειμένου να γίνει το πιο πράσινο και πιο φιλικό προς τους ποδηλάτες αστικό κέντρο του κόσμου. Ο δρόμος που ακολουθούμε είναι ο καλύτερος, επειδή δημιουργεί καλύτερους δημόσιους χώρους, καθαρότερη ατμόσφαιρα, λιγότερο θόρυβο και γενικότερα μια πόλη που σφύζει από υγεία».

Σημαντικό μέρος της στρατηγικής που ακολουθείται είναι η βελτίωση των μαζικών μεταφορών. Οπως τονίζει ο Σόρεν Χάνσεν, διευθυντής της Ramboll, εταιρείας μηχανικών και σχεδιαστών που βελτίωσε τις μεταφορές στη βιομηχανική συνοικία Νορντχάουν, «δημιουργήσαμε νέο όραμα για τις μεταφορές, την “πόλη των πέντε λεπτών”. Αυτό σημαίνει ότι η πόλη οικοδομήθηκε έτσι ώστε να χρειάζεσαι μόνο πέντε λεπτά περπάτημα από το σπίτι σου για το νηπιαγωγείο, τα καταστήματα, αλλά και τον νέο σταθμό μετρό, που θα ξεκινήσει να λειτουργεί το 2020. Ετσι, οι κάτοικοι δεν θα έχουν ανάγκη να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους».

Ο δήμαρχος της Κοπεγχάγης επιθυμεί να περιορίσει τα αυτοκίνητα σε κάποια σημεία της πόλης και να απαγορεύσει την είσοδο στον αστικό ιστό οχημάτων που κινούνται με ντίζελ. Εν τω μεταξύ, τα περισσότερα λεωφορεία έχουν γίνει ηλεκτρικά. Η νέα σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση της Δανίας, μάλιστα, μελετά το ενδεχόμενο να παρέχει δωρεάν τις δημόσιες μεταφορές στις μεγαλύτερες πόλεις, μεταξύ των οποίων και τα τρένα που μεταφέρουν εργαζομένους στην Κοπεγχάγη. Αλλωστε, αυτοί είναι πιθανότερο να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο παρά οι κάτοικοι του αστικού κέντρου. Σήμερα, το 62% των κατοίκων της Κοπεγχάγης μετακινείται με ποδήλατα και η υποδομή που απαιτείται για τη χρήση τους διαρκώς βελτιώνεται.

Παράδειγμα προς μίμηση

Προκειμένου να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα, η πόλη χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επίσης, αρχίζει να δραστηριοποιείται και με άλλους τρόπους, όπως είναι ο περιορισμός της κατανάλωσης κρέατος σε νηπιαγωγεία και νοσοκομεία. Ο δήμαρχος Γένσεν ευελπιστεί ότι όλες αυτές οι προσπάθειες θα αποδώσουν και η Κοπεγχάγη θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για άλλες πόλεις. «Η πράσινη αλλαγή της Κοπεγχάγης συμβαδίζει με τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη της οικονομίας και πολύ καλύτερη ποιότητα ζωής», επισημαίνει.