Τη γνωρίζετε την λαϊκή παροικία «δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα». Ε! λοιπόν, αυτό μου θύμισαν τα άρθρα των The New York Times και La Repubblica που ασχολούνται με την φιλοξενούμενη στον Λούβρο κυρία Lisa Gherardini, με το καλλιτεχνικό Mona Lisa και θα καταλάβετε τι εννοώ.

Στιγμιότυπο 2019 11 25 7.31.40 μμ

Στο Παρίσι, αυτή την περίοδο γίνεται το «έλα να δεις!», στην κυριολεξία, από εκθέσεις έργων τέχνης όπου η μία είναι καλλίτερη της άλλης. Όμως, η έκθεση που έχει κλέψει την παράσταση γίνεται στο Λούβρο με έργα του L.Da Vinci. Δέκα χρόνια την ετοίμαζε το Μουσείο και ήδη η αύξηση επισκεπτών, συγκριτικά, με το 2018 είναι κατά 20% μεγαλύτερη. Και όμως, η προσοχή των επισκεπτών είναι εστιασμένη στην Mona Lisa, ακόμη και εάν, λόγω προσέλευσης, την βλέπεις από τα 3,5 μέτρα. Από αυτούς που την πλησίασαν και έβγαλαν σέλφι μαζί της, οι περισσότεροι απάντησαν πως δεν της βρήκαν κάτι το ιδιαίτερο. Ίσως αυτό να είναι το πλέον δυνατό σημείο της Κυρίας Gherardini. Η κάτοχος της σέλφι θα είναι πανευτυχής που θα βρίσκει το πρόσωπο της πιο όμορφο από της Lisa(ς) και εξ’αυτού θα κρίνει τον χρόνο αναμονής έως να την πλησιάσει, κέρδος από τα χρήματα που θα έδινε στην αισθητικό της.

 

Εκνευρισμένος ο Αμερικανός δημοσιογράφος από τα μέτρα προστασίας και την αναμονή έως την είσοδο στο Λούβρο, ζητά από το Μουσείο να μεταστεγάσει το συγκεκριμένο έργο του Da Vinci σε μόνιμο χώρο εκτός του Λούβρου, αλλά εντός των Κήπων του Κεραμικού, δηλ. δίπλα, ώστε όσοι επιθυμούν να δουν τη Μόνα Λίζα και να σελφαριστούν μαζί της, να αφήσουν χώρο και χρόνο στους υπόλοιπους που είναι εκεί και για άλλα έργα τέχνης. Πανέξυπνη πρόταση! Αν σκεφτείτε ότι, σύμφωνα με μελέτες του Λούβρου, το 80% των επισκεπτών πάνε για την Mona Lisa, γίνεται αμέσως κατανοητή η οικονομική, και όχι μόνο, ζημιά που θα προκαλούσε αυτή η επιλογή.

Η La Repubblica που εντόπισε αμέσως αυτό το κενό στην αμερικανική πρόταση, αντιπροτείνει, αρχικά, την απαγόρευση των φωτογραφιών, των σελφί και ταυτόχρονα «γενναία» αύξηση στο εισιτήριο του Λούβρου. Μετά, το καλοσκέφτηκε ο Ιταλός δημοσιογράφος και φαίνεται πως ο ενθουσιασμός του δεν τον προστάτεψε ώστε να αποκαλύψει ένα σχέδιο που κυκλοφορεί στη Βενετία: να δημιουργήσουν μία ψεύτικη Βενετία στο Porto Marghera, στην είσοδο της laguna, προς τέρψιν του μαζικού τουρισμού. Αυτό να κάνετε, είπε στο Μουσείο: «να εκθέσετε μία ψεύτικη Μόνα Λίζα. Όλοι έρχονται επειδή θα δούνε το πρωτότυπο. Άρα;….»

 

Και εκεί είναι που αρχίζει να φωνασκεί ακόμα και ο αχυρώνας! Μήπως να εκθέσουν μία ψεύτικη Μόνα Λίζα σε ένα χώρο εκτός του Λούβρου, με εξαιρετικά υψηλό εισιτήριο για τους ναρκισσιστές, και να αφήσουν όλους εμάς που πάμε εκεί για την τέχνη, να απολαύσουμε τα έργα που θέλουμε και μάλιστα χωρίς φωτογραφικές κτλ, αφού η ψυχική ανάταση που προσφέρει η τέχνη μόνο να την αισθανθείς μπορείς και όχι να την εκθέσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Και δεν είμαι καθόλου σίγουρη ότι το ψεύτικο δεν θα αποφέρει περισσότερα έσοδα στην εκτός Λούβρου αίθουσα.