«Διάβασε την ερώτηση, σβήσε το τσιγάρο σου και ψήφισε»: Με αυτή την προτροπή ο Δήμος Αθηναίων προσπαθεί να αποτρέψει τους Αθηναίους από το να ρυπαίνουν την πόλη πετώντας τις γόπες τους στους δρόμους. Πρόκειται για την πρωτοβουλία «Γόπα project», η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα «This is Athens- Polis».

Το πρότζεκτ αποτελείται από μεγάλα κίτρινα κουτιά, τα οποία τοποθετήθηκαν αρχικά στον σταθμό Κεραμεικό, έξω από τον σταθμό Μοναστηράκι και στην πλατεία Καπνικαρέα. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα προσκαλεί τους Αθηναίους πολίτες να προτείνουν τις δικές τους ιδέες για να βελτιώσουμε όλοι μαζί την εικόνα και τη ζωή στην πρωτεύουσα. Στη συνέχεια, επιλέγεται η πιο ενδιαφέρουσα ιδέα και υλοποιείται μέσω χρηματοδότησης.
Τα κουτιά-σταχτοδοχεία έχουν μια ερώτηση με δύο πιθανές απαντήσεις. Οι καπνιστές μπορούν να ψηφίσουν μία από τις δύο απαντήσεις, πετώντας τη γόπα τους στην αντίστοιχη πλευρά. Οι γόπες στοιβάζονται στις δύο στήλες και οι περαστικοί μπορούν να δουν ποια απάντηση έχει πάρει τις περισσότερες ψήφους – γόπες. Οι ερωτήσεις είναι διαφορετικές σε κάθε κουτί και αλλάζουν κάθε εβδομάδα.

Κάποια από τα διλήμματα που καλούνται να λύσουν οι καπνιστές της πρωτεύουσας είναι: «ποια ήταν η καλύτερη ροκ συναυλία του καλοκαιριού, των Slayer ή των Cure;», «ποια ήταν η επίδοσή σου στην εξεταστική, καλός η πανωλεθρία;», ποιο μαγιό προτιμάμε, μπικίνι ή ολόσωμο;», «διακοπές με εκείνον/η ή με φίλους/ες;».

Η ιδέα δεν είναι όμως καινούρια. Οι πρώτες κάλπες- σταχτοδοχεία έκαναν την εμφάνισή τους στο Λονδίνο στα πλαίσια καμπάνιας «Καθαροί Δρόμοι». Εκεί το πρότζεκτ είχε μεγάλη επιτυχία, καθώς οι πεταμένες γόπες στους δρόμους της πόλης μειώθηκαν κατά 70% περίπου.

Μετά από αυτή την επιτυχία κι άλλες μεγάλες πόλεις αποφάσισαν να φέρουν την ιδέα αυτή στα δικά τους μέτρα, όπως το Δουβλίνο. Μέχρι σήμερα, το να σβήνει και να πετά κάποιος τη γόπα του στους δρόμους και στα πεζοδρόμια της πόλης παραμένει μια κοινωνικά αποδεκτή ενέργεια, γι’ αυτό και σε όλη την πόλη αποτελεί συνηθισμένο φαινόμενο. Η ποιότητα όμως της ζωής των πολιτών μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο, αν αλλάξει και η ίδια η ποιότητα της πόλης μέσα στην οποία ζουν. Αυτός είναι και ο στόχος των πρωτότυπων παρεμβάσεων.