Απώλειες για τρίτη συνεχή χρονιά κατέγραψε η «ΑΒ Βασιλόπουλος», καθώς μετά τις πωλήσεις-ρεκόρ το 2016, όταν και επωφελήθηκε μαζί με τις λοιπές αλυσίδες σούπερ μάρκετ από την κατάρρευση της «Μαρινόπουλος», εμφάνισε μείωση τζίρου αλλά και κερδών τόσο το 2017 και το 2018 όσο και το 2019.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής η εξέλιξη αυτή προβληματίζει τη διοίκηση του μητρικού ομίλου Ahold Delhaize και μάλιστα κατά τη διάρκεια του 2019 η «ΑΒ Βασιλόπουλος» -μαζί με κάποιες άλλες θυγατρικές του ομίλου – έγινε στόχος επίσκεψης μελών του εποπτικού συμβουλίου του ολλανδικού κολοσσού, αλλά και αντικείμενο ελέγχου εξωτερικής ελεγκτικής εταιρείας, για λογαριασμό, επίσης της κεντρικής διοίκησης.

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα αναφέρονται στην ετήσια έκθεση του ομίλου Ahold Delhaize για την οικονομική χρήση του 2019, έκθεση η οποία δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα οι συγκρίσιμες πωλήσεις στην Ελλάδα παρέμειναν αρνητικές, ήταν δηλαδή μειωμένες σε σύγκριση με το 2018.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται από τον όμιλο στο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα και πρόκειται για μια παρατήρηση που στην ουσία επαναλαμβάνεται στις οικονομικές εκθέσεις της Ahold Delhaize από το 2017 κι έπειτα.

Σημειώνεται ότι λεπτομερή και αναλυτικά οικονομικά στοιχεία για την «ΑΒ Βασιλόπουλος» θα περιλαμβάνονται στον ισολογισμό της, ο οποίος συνήθως δημοσιοποιείται τους καλοκαιρινούς μήνες.

Υπενθυμίζεται ότι το 2016 οι πωλήσεις της «ΑΒ Βασιλόπουλος» σε ενοποιημένο επίπεδο είχαν σπάσει για πρώτη φορά το «φράγμα» των 2 δισ. ευρώ και είχαν διαμορφωθεί σε 2,17 δισ. ευρώ έναντι 1,95 δισ. ευρώ το 2015.

Άλλωστε, η «ΑΒ Βασιλόπουλος» ήταν μαζί με τη Lidl Ελλάς οι δύο αλυσίδες που σύμφωνα με τις εταιρείες ερευνών αγοράς είχαν αποκομίσει τα μεγαλύτερα κέρδη από την κατάρρευση της «Μαρινόπουλος».

Το γεγονός ωστόσο ότι το δίκτυο του Μαρινόπουλου επαναλειτούργησε μετά την μεταβίβαση του στην «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» από τα μέσα του 2017 άλλαξε εκ νέου τα δεδομένα στον κλάδο.

Το 2017 οι πωλήσεις της «ΑΒ Βασιλόπουλος» μειώθηκαν σε 2,10 δισ. ευρώ και το 2018 υποχώρησαν περαιτέρω, στο 1,99 δισ. ευρώ. Αντιστοίχως, τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων διαμορφώθηκαν το 2016 σε 166,84 εκατ. ευρώ από 133 εκατ. ευρώ το 2015 για να μειωθούν το 2017 σε 152,98 εκατ. ευρώ και το 2018 σε 130,17 εκατ. ευρώ.

Η χαμηλή – τουλάχιστον σε σχέση με τους στόχους του ομίλου- απόδοση αρκετών καταστημάτων της «ΑΒ Βασιλόπουλος» οδήγησε την Ahold Delhaize να καταγράψει ζημίες απομείωσης (σ.σ. πρόκειται για τη διαφορά που προκύπτει όταν η ανακτήσιμη αξία περιουσιακών στοιχείων είναι μικρότερη από τη λογιστική) τόσο στα αποτελέσματα του 2019 όσο και στα αποτελέσματα του 2018.

Στην έκθεση του 2019 αναφέρεται ότι οι ζημίες απομείωσης ύψους 19 εκατ. ευρώ στην περιοχή της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου υπάγεται και η δραστηριότητα της «ΑΒ Βασιλόπουλος» οφείλονται κατά βάση στη χαμηλή απόδοση των καταστημάτων στην Ελλάδα.

Το 2018 είχαν υπολογιστεί ζημίες απομείωσης 18 εκατ. ευρώ στην ίδια περιοχή, οι οποίες επίσης οφείλονται κυρίως στην «ΑΒ Βασιλόπουλος».

Στη διάρκεια του 2019 τέσσερα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου του ομίλου Ahold Delhaize επισκέφθηκαν την Ελλάδα και είχαν συναντήσεις με τη διοίκηση της «ΑΒ Βασιλόπουλος», ενώ επισκέφθηκαν και καταστήματα.

Σημειώνεται, βεβαίως, ότι πήγαν επίσης στη Ρουμανία και στις ΗΠΑ.

​​​​​​Από την έκθεση, εξάλλου, γίνεται γνωστό ότι στο πλαίσιο της ξεχωριστής έκθεσης που συντάσσει η ελεγκτική εταιρεία (εν προκειμένου η PwC στην Ολλανδία) έγινε επίσκεψη στην Ελλάδα, στις ΗΠΑ, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο και στην Ελβετία. Πάντως, δεν γίνεται κάποια αναφορά για παραλείψεις, λάθη ή παρατυπίες.

Τέλος, από την οικονομική έκθεση του ομίλου γίνεται γνωστό ότι στα τέλη του 2019 και στις αρχές του 2020 η Ahold Delhaize κατέληξε σε συμβιβασμό με τέσσερις από πέντε παλαιούς μετόχους μειοψηφίας της «ΑΒ Βασιλόπουλος» οι οποίοι είχαν ασκήσει αγωγή, θεωρώντας χαμηλό το τίμημα που είχε δοθεί το 2011 κατά τη δημόσια πρόταση εξαγοράς της εισηγμένης τότε στο Χρηματιστήριο Αθηνών «ΑΒ» από την Delhaize.