Η Αθήνα στο επίκεντρο του διαθρησκειακού διαλόγου στη νοτιοανατολική Μεσόγειο

Από σήμερα, και επί ένα διήμερο, η Αθήνα δίνει τον βηματισμό στην προσπάθεια διαθρησκειακού διαλόγου στην ταραγμένη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Η Διεθνής Διάσκεψη για τον «Θρησκευτικό και Πολιτιστικό Πλουραλισμό και την Ειρηνική Συνύπαρξη στη Μέση Ανατολή» που διοργανώνει το υπουργείο Εξωτερικών ανοίγει τις πύλες της με τη συμμετοχή υψηλών πολιτικών και θρησκευτικών προσκεκλημένων.

Μία πρωτοβουλία του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά, που ξεκίνησε ως “στοίχημα” πριν δύο χρόνια με την πρώτη Διεθνή Διάσκεψη, καθιστώντας την Ελλάδα βήμα ειλικρινούς και ανοιχτού διαλόγου, η οποία επικέντρωσε τις εργασίες της στην επείγουσα ανθρωπιστική κρίση με την οποία βρίσκονταν αντιμέτωπες οι θρησκευτικές κοινότητες και οι πολιτιστικές οντότητες στη Μέση Ανατολή, λόγω των συνεχιζόμενων συρράξεων και εντάσεων, καθώς και της ανόδου του εξτρεμισμού.

Με το ίδιο ζητούμενο, της ανεκτικότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης, να παραμένει ανησυχητικά επίκαιρο, καθώς η βία, η μισαλλοδοξία, ο θρησκευτικός φανατισμός και η ριζοσπαστικοποίηση συνεχίζουν να ταλανίζουν μεγάλο μέρος της Μέσης Ανατολής, η δεύτερη Διεθνής Διάσκεψη φιλοδοξεί, δύο χρόνια μετά, να προχωρήσει τόσο στον απολογισμό των ανοιχτών ζητημάτων, όσο και στην ενίσχυση ενός πλαισίου διαλόγου που προωθεί την προσέγγιση, τη δικτύωση, τον αλληλοσεβασμό και εντέλει, την ειρηνική συνύπαρξη μεταξύ των διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων της περιοχής.DNXyc 0XkAAYDbA

Τη διοργάνωση υποστηρίζει το Κέντρο για τον Θρησκευτικό Πλουραλισμό στη Μέση Ανατολή (CPRM), το οποίο ιδρύθηκε σε συνέχεια της πρώτης Διάσκεψης και λειτουργεί ως μηχανισμός παρακολούθησης των εξελίξεων, καταγραφής προβλημάτων σε θέματα θρησκευτικού πλουραλισμού, καθώς και παρουσίασης συγκεκριμένων προτάσεων για την αντιμετώπισή τους. Η ίδια η ίδρυση και λειτουργία του Κέντρου αποτελεί μια σημαντική επιτυχία της πρωτοβουλίας αυτής του υπουργείου Εξωτερικών που διασφαλίζει τη συνέχεια του εγχειρήματος, καθώς και τη διαρκή ανατροφοδότηση του διαλόγου γύρω από τα καίρια ζητήματα που έθεσε η πρώτη Διάσκεψη

Στη Διάσκεψη συμμετέχουν οι υπουργοί Εξωτερικών της Αιγύπτου Σάμεχ Σούκρι, της Κύπρου Ιωάννης Κασουλίδης, και της Παλαιστίνης Ριάντ Μάλκι, ο υπουργός Επικρατείας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων αρμόδιος για την Ανεκτικότητα Σεϊκχ Ναγιάν μπιν Μουμπάρακ αλ Ναχιάν, ο υφυπουργός του Βατικανού, καθώς και υψηλόβαθμες αντιπροσωπείες από το σύνολο των χωρών της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου. Θα παραστούν επίσης ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, οι πατριάρχες Ιεροσολύμων, Αλεξανδρείας και Κύπρου, εκπρόσωποι όλων των ορθόδοξων εκκλησιών, ο Μεγάλος Μουφτής της Αιγύπτου, καθώς και προεξάρχοντες θρησκευτικοί ηγέτες από το Μουσουλμανικό και Εβραϊκό κόσμο που θα εκπροσωπήσουν το σύνολο σχεδόν των θρησκευτικών και πολιτιστικών κοινοτήτων στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Η επίσημη έναρξη πραγματοποιήθηκε στις 09:30 το πρωί από τον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, θα ακολουθήσει ο εναρκτήριος χαιρετισμός του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά και στη συνέχεια οι χαιρετισμοί που θα απευθύνουν ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ο υπουργός Επικρατείας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) αρμόδιος για την Ανεκτικότητα Σεϊκχ Ναγιάν μπιν Μουμπάρακ αλ Ναχιάν, και η πρέσβης της Αυστρίας στην Ελλάδα Αντρέα Ικίτς Μπόχμ.

Την επιτακτική ανάγκη της ειλικρινούς αναζήτησης των όρων και των προϋποθέσεων της συνεχούς υποστήριξης του διαλόγου μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών, στο πλαίσιο του πλήρους σεβασμού του πολιτισμικού και του θρησκευτικού πλουραλισμού, υπογράμμισε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, κηρύσσοντας την έναρξη της Διάσκεψης.

Αναφερόμενος δε στο πνεύμα, μέσα στο οποίο πρέπει να διεξαχθεί η Διάσκεψη, τόνισε ότι «Η συζήτηση περί, δήθεν, “σύγκρουσης των πολιτισμών”, ως μεθόδου εξήγησης μέρους σημαντικών πολιτικών εξελίξεων στη σημερινή διεθνή πολιτική σκηνή συνιστά μιαν ανιστόρητη εκδοχή, η οποία, επιπλέον, αγνοεί την ίδια τη φύση του πολιτισμού».
Όπως σημείωσε «ένα σύνολο ανθρώπινης δημιουργίας, για να μπορεί να φέρει τον τίτλο του «πολιτισμού», δεν είναι νοητό να συντίθεται από στοιχεία που οδηγούν νομοτελειακώς σε σύγκρουση με άλλους πολιτισμούς και που συνακόλουθα απεργάζονται την καταστροφή τους».

Μάλιστα, επισήμανε ότι «ο πραγματικός πολιτισμός έχει, κατά τον προορισμό του, ως αρχετυπικά χαρακτηριστικά του τον ανθρωπισμό και την ειρήνη. Άρα η σύγκρουση και ο πόλεμος αποτελούν για τον πραγματικό πολιτισμό μια μορφή contradictio in adjectο».

Στο πλαίσιο, αυτό, υποστήριξε ότι «η παγκόσμια αναταραχή και οι κίνδυνοί της δεν έχουν τις ρίζες τους στη σύγκρουση των πολιτισμών, αλλά στο γεγονός ότι οι πολιτισμοί αυτοί φθίνουν ανησυχητικά. Και λόγω ακριβώς αυτής της παρακμιακής τους πορείας δεν είναι πια σε θέση να εκπληρώσουν τη φυσική ειρηνοποιό αποστολή που καθορίζει η ουσία τους, μέσ’ από την συνύπαρξη και συλλειτουργία τους σε παγκόσμια κλίμακα».

Συνεχίζοντας, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας χαρακτήρισε εξαιρετικά επίκαιρο τον χαρακτήρα της Διάσκεψης υπενθυμίζοντας ότι η αγωνία όλων εντείνεται από τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ενώ την ίδια στιγμή συνεχίζεται η έκρηξη των ροών προσφύγων πολέμου, διαμορφώνοντας συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης, αντίθετης προς κάθε έννοια πολιτισμού και δικαιοσύνης, η οποία προσλαμβάνει έτσι οιονεί πλανητικές διαστάσεις.

Τον σημαντικό ρόλο που έχει αναλάβει στην περιοχή μας η Ελλάδα ως η χώρα με τους πιο ισχυρούς ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς μαζί της και ως φάρος ασφάλειας και σταθερότητας, προέταξε ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Νίκος Κοτζιάς στον εναρκτήριο χαιρετισμό.

«Οι πέντε τριμερείς πρωτοβουλίες της χώρας μας στην περιοχή, μαζί με την Κύπρο, το “πνεύμα της Ρόδου” για νέες δομές ασφάλειας, η παγκόσμια πρωτοβουλία για τους ζωντανούς αρχαίους πολιτισμούς και η παρούσα πρωτοβουλία, καθώς και η συνεργασία των επτά της euromed, αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους της πολιτικής μας στην περιοχή», είπε. Προσέθεσε δε το εξής: «Η Ελλάδα υπήρξε και είναι η χώρα που υποστηρίζει επί χιλιετηρίδες τον σεβασμό του διαφορετικού, την ανεκτικότητα ανάμεσα σε θρησκείες και πολιτισμούς, τη δημιουργική ανταλλαγή των επιτευγμάτων τους, τη διδασκαλία του ενός από τον άλλο».

πηγη