Γιατί οι δικαστές λένε «ναι» στις εξυγιάνσεις και «όχι» στις πτωχεύσεις

Ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας που η κυβέρνηση επείγεται να θέσει σε ισχύ πριν η πανδημία επιδεινώσει το οικονομικό κλίμα έχει σαν στόχο να μη σκάνε “κανόνια”, που θα οδηγήσουν σε ντόμινο πτωχεύσεων από τους προμηθευτές, σε εκτόξευση της ανεργίας και σε κατάρρευση των αγορών. Στο μεταξύ οι δικαστές εφαρμόζουν ήδη αυτή τη φιλοσοφία στην πράξη (Creta Farm, Ναυπηγεία Σύρου προσφάτως, παλαιότερα Καζίνο Λουτρακίου και, βέβαια, Carrefour Μαρινόπουλος).

Καλούνται τώρα να κρίνουν και την ανάλογη περίπτωση των Καζίνο Ρίου, Θράκης και Κέρκυρας όπου διακυβεύονται 500 θέσεις εργασίας

 

Από μέρα σε μέρα αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα η τελική μορφή του σχεδίου του νέου Πτωχευτικού Κώδικα, ή, όπως (μετ)ονομάστηκε από την κυβέρνηση, της “Ρύθμισης Οφειλών και Πτώχευση – Απαλλαγή από τα Χρέη και Δεύτερη Ευκαιρία”. Τον τελευταίο μήνα το κείμενο του νέου Κώδικα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και αυτό που εκκρεμεί είναι οι αλλαγές από την επεξεργασία του στις Βρυξέλλες. Οι Θεσμοί έχουν σε γενικές γραμμές αποδεχθεί το σχέδιο, ωστόσο εκδήλωσαν από την αρχή την αντίρρησή τους και έθεσαν όρους για θέσπιση αυστηρών κριτηρίων στην κρατική επιδότηση σε δάνεια πρώτης κατοικίας που θα χορηγείται στους οφειλέτες πριν από την πτώχευση και κατά την εξωδικαστική διευθέτηση των οφειλών τους.

Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση θέλει να “περάσει” τον νέο Κώδικα άμεσα, προκειμένου να προλάβει και την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος από την υπό έξαρση πανδημία.

Στόχος άλλωστε κάθε πτωχευτικού κώδικα (και κάθε κυβέρνησης) είναι να μη σκάνε “κανόνια”, που θα οδηγήσουν σε ντόμινο πτωχεύσεων από τους προμηθευτές, σε εκτόξευση της ανεργίας και σε κατάρρευση των αγορών. Και αν η περίπτωση της Μαρινόπουλος, το 2016, ήταν “too big to fail”, σήμερα, με την CoVid-19 να “νεκρώνει” μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας και την διαφαινόμενη έως τις αρχές του έτους ανάπτυξη να γίνεται ύφεση επιπέδου Παγκοσμίου Πολέμου, κάθε θέση εργασίας που μπορεί να διατηρηθεί και κάθε επιχείρηση που θέλει να διασωθεί, αξίζει περισσότερο από ποτέ να έχει την ευκαιρία της. Υπό τη βασική προϋπόθεση, βεβαίως, ότι παρουσιάζει ένα σχέδιο εξυγίανσης και ανάπτυξης αξιόπιστο και βιώσιμο, με το οποίο θα μπορεί να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της (τρέχουσες και όσες από το παρελθόν την ακολουθήσουν) προς τους πιστωτές (τράπεζες, ομολογιούχους, προμηθευτές), τα δημόσια ταμεία και τους εργαζόμενους.

Τα καζίνο Ρίου, Θράκης, Κέρκυρας Με τον ισχύοντα Πτωχευτικό Κώδικα είναι προγραμματισμένο να εκδικαστούν την ερχόμενη Τρίτη 6 Οκτωβρίου (εξ αναβολής από τις 15 Σεπτεμβρίου), από το Πρωτοδικείο της Κέρκυρας, οι αιτήσεις των εταιρειών που διαχειρίζονται τα Καζίνο Ρίου Πατρών, Θράκης (Αλεξανδρούπολη) και Κέρκυρας, για προστασία από τους πιστωτές και την απειλή της πτώχευσης. Οι συμφερόντων του επιχειρηματία Κ. Πηλαδάκη εταιρείες παρουσιάζουν ένα σχέδιο εξυγίανσης και συνέχισης της λειτουργίας τους, που συγκεντρώνει την απαραίτητη, κατά το άρθρο 106β, συναίνεση ποσοστού άνω του 60% από τους πιστωτές. Αναμένεται έτσι ότι το σχέδιο θα εγκριθεί, παρά την αντίθεση του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ στο προτεινόμενο “κούρεμα” των οφειλών σε ποσοστό 50%, αλλά και στον αριθμό των δόσεων (250).

Κατά κανόνα, και για ευνόητους λόγους, Δημόσιο και ΕΦΚΑ δεν συμπράττουν σε συμφωνίες εξυγίανσης σύμφωνα με το άρθρο 106β του Πτωχευτικού Κώδικα. Με τον υπό διαβούλευση νέο Πτωχευτικό, μάλιστα, και εφόσον τελικώς ψηφιστεί, η συναίνεση Δημοσίου και ΙΚΑ θα είναι περιττή (θα θεωρείται τεκμαιρόμενη), εφόσον το σχέδιο εξυγίανσης έχει την αποδοχή των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων. Κάτι που στην πράξη εφαρμόζουν ήδη οι δικαστές, όπως αποδείχθηκε πρόσφατα από τις περιπτώσεις της Creta Farm και των Ναυπηγείων Σύρου (από 250 δόσεις), παλαιότερα με το Καζίνο Λουτρακίου (50% “κούρεμα” στις τράπεζες, 40% κούρεμα οφειλών σε δημόσιο και ΕΦΚΑ με 200 δόσεις) και, βέβαια, με τις αποφάσεις για την Carrefour Μαρινόπουλος (εξόφληση Δημοσίου και ΕΦΚΑ σε 250 δόσεις).

Η έκθεση της Εrnst&Young Ειδικά για τις περιπτώσεις των καζίνο  του Κ. Πηλαδάκη, μια πτώχευση θα έστελνε στην ανεργία 500 εργαζόμενους, ενώ η βίαιη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, θα άφηνε μηδενικά “οφέλη’ στους πιστωτές. Σύμφωνα με την έκθεση της EY (Εrnst & Young), εμπειρογνώμονα που διενήργησε τη σχετική μελέτη, για το Καζίνο του Ρίου ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης των πιστωτών της εταιρείας θα ανερχόταν σε μόλις 0,6% του συνόλου των απαιτήσεων! Ενώ για το Καζίνο Θράκης, θα έφτανε στο 2,3% του συνόλου των απαιτήσεών τους, και αυτό “χάρη” στο ακίνητο / ξενοδοχείο που η εταιρεία διαθέτει στην Ξάνθη…

Η Piraeus SNF και η Τράπεζα Πειραιώς θα ελάμβαναν συνολικά €229.781,34 έναντι απαιτήσεων τους €149.519.568,52, που αναλογεί σε μόλις 0,2%! Με τη συμφωνία εξυγίανσης η Piraeus SNF λαμβάνει συνολικά 23.700.000 €. Ταυτόχρονα ένα ποσό €26.900.000 θα παραμείνει ως οφειλή της αιτούσας, θα μειωθεί κατά €1.000.000 από κεφάλαια αλλά και από το πλειστηρίασμα ακινήτου κυριότητας της συγγενούς εταιρείας Vivere στην Ξάνθη και, στη συνέχεια, κάθε 5ετία θα διαγράφεται ποσό €9.000.000 υπό την προϋπόθεση ότι το επιχειρηματικό σχέδιο θα τηρείται. Την ίδια στιγμή παραμένουν ως οφειλόμενα (δεν “κουρεύονται” δηλαδή) €33.000.000 από το γήπεδο Λάρισα Α.Ε. Ακόμη μικρότερα θα ήταν τα ποσά που θα έπαιρναν οι προνομιούχοι πιστωτές (Δημόσιο/ΟΤΑ, ΙΚΑ/ΕΦΚΑ και εργαζόμενοι) σε περίπτωση πτώχευσης. Πάντα σύμφωνα με την εκτίμηση της ΕΥ, από το Ρίο θα έπαιρναν συνολικά 1.047.088,44 € έναντι συνολικών βεβαιωμένων απαιτήσεων τους €26.471.638,94 ο ΕΦΚΑ και 13.413.617,21 ευρώ το Δημόσιο (μόλις το 2,3%  του συνόλου των απαιτήσεών τους).

Με τη συμφωνία εξυγίανσης λαμβάνουν το 50% αυτών (συνολικά €15.988.586). Αντίστοιχα, από το Καζίνο Θράκης το Δημόσιο θα ελάμβανε το 11,91% των απαιτήσεών του και ο ΕΦΚΑ το 8,98%, ενώ με τη συμφωνία θα λάβουν το 50% (συνολικά €6.197.967,43 αντί για €1.665.987,64). Οι εργαζόμενοι στο Ρίο θα λάμβαναν το 1,1% των απαιτήσεών τους ενώ τώρα λαμβάνουν το σύνολο των απαιτήσεών τους από δεδουλευμένα και αξιώσεις φιλοδωρημάτων και σημαντικό ποσοστό λοιπών αξιώσεών τους (σύνολο €6.259.230,44). Αντίστοιχα, στην Αλεξανδρούπολη, οι εργαζόμενοι θα έπαιρναν μόλις το  5,95% των απαιτήσεών τους ενώ σε περίπτωση εξυγίανσης λαμβάνουν το σύνολο (100%) των απαιτήσεών τους και διατηρούν τις θέσεις εργασίας τους.

Τέλος, το επιχειρησιακό σωματείο θα ελάμβανε το 2,3% του συνόλου των απαιτήσεών του, ενώ με την συμφωνία εξυγίανσης λαμβάνει το 100% αυτών και υπό τους όρους της συμφωνίας. Το 100% των απαιτήσεών τους (αντί για ποσοστό 0,2% που θα τους άφηνε η βίαιη ρευστοποίηση) θα λάβουν και οι μη εξασφαλισμένοι με εμπράγματες ασφάλειες ή προνόμια πιστωτές και οι έχοντες επίδικες και αμφισβητούμενες αξιώσεις. Το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει και τη χρηματοδότηση από ιδιώτες €6.000.000, που θα διατεθούν κατά 75% σε νέες επενδύσεις (όπως την αποπεράτωση του νέου κτιρίου στο Καζίνο Κέρκυρας, τη μεταφορά του Καζίνο Ρίου στον οδικό άξονα της Ολυμπίας Οδού κλπ). Τα υπόλοιπα θα υποστηρίξουν σχέδιο εθελουσίας εξόδου εργαζομένων, ενώ ένα ποσοστό θα καταλήξει στις πιστώτριες τράπεζες.

Πηγή: Protagon.gr