Αρχική Ritsmas Corner Παλαμική Συμφωνία

Παλαμική Συμφωνία

Παλαμική Συμφωνία

Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς επηρέασε όσο λίγοι την πορεία των ελληνικών γραμμάτων. Ένας από τους μεγάλους θαυμαστές του υπήρξε ο γενάρχης της εθνικής μουσικής σχολής Μανώλης Καλομοίρης (1883-1962), ο οποίος άντλησε πολύτιμα διδάγματα από το έργο του, επιζητώντας ένα νέο ελπιδοφόρο μήνυμα μιας καινούριας εθνικής και πνευματικής ανάστασης του Έθνους. «…Το έργο του στάθηκε για μένα φάρος αληθινός της τέχνης που φώτισε και θα φωτάη στους αιώνες τις Ελληνικές ψυχές μέσα στα σκοτάδια που μας δέρνουν ολούθε» συνόψισε τη σχέση του με το παλαμικό έργο ο συνθέτης.

Την άνοιξη του 1955 ο Καλομοίρης ολοκλήρωσε την τρίτη Συμφωνία του, την οποία ονόμασε «Παλαμική», προς τιμή του πνευματικού του μέντορα. Το έργο αποτελείται από τέσσερα μέρη:

  • Μοντεράτο
  • Σκέρτσο
  • «Αγάπη» -Λέντο, μα νον τρόπο
  • Φινάλε

Η πρεμιέρα της «Παλαμικής Συμφωνίας» δόθηκε στις 22 Ιανουαρίου του 1956 στην Αθήνα από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με μαέστρο τον διακεκριμένο αρχιμουσικό Ανδρέα Παρίδη (1910-2000), στον οποίο ο Καλομοίρης αφιέρωσε το έργο και εξάγγελο τον ηθοποιό Θάνο Κωτσόπουλο. Το έργο έγινε ενθουσιωδώς δεκτό από την κριτική, θεωρήθηκε ένα από σπουδαιότερα της ελληνικής συμφωνικής μουσικής, αλλά σήμερα σπανίως παίζεται έως και καθόλου.παλαμας καλομοιρης

Συντελεστές της ηχογράφησης που επισυνάπτεται: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με διευθυντή τον Βύρωνα Φιδετζή. Εξάγγελος ο ηθοποιός Νικήτας Τσακίρογλου.

 

Γράφει  ό Καλομοίρης σε σχετικό άρθρο του:

«Ή επίδραση του έργου του Παλαμά στό θεμέλιωμα τής νε­οελληνικής μουσικής είναι, όπως πι­στεύω, πρωταρχικής σημασίας γιά τήν όλη της υπόσταση. Κι όχι τό­σο, γιατί πολλοί άπό τούς συνθέτες μας έχουνε γράψει πάνω σέ στί­χους του ποιητή μερικές άπό τίς κα­λύτερες μουσικές τους σελίδες, όσο καί κυρίως, γιατί ή όλη προσι­τά θεία τής νέας ελληνικής μουσι­κής δημιουργίας χρωστάει τά φτε­ρά της, τά εθνικιστικά της ιδανικά, τή όλη της ανάταση, στήν Παλαμικήν Ιδέα»

Πηγή: https://www.sansimera.gr/