Διαφήμιση

Ποιος είναι ο ράπερ Πάμπλο Χασέλ και γιατί οι υπέρ του τεράστιες διαδηλώσεις στην Καταλωνία

Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν ήταν 19 χρονών όταν ξέσπασε η Γαλλική Επανάσταση. Η ορμή και τα ιδανικά της τον συνεπήραν και διαπέρασαν το έργο του – «στην Ηρωική Συμφωνία του, αλλά και στην Πέμπτη Συμφωνία, βρίσκεται κρυμμένος ο ήχος των μαχών που ανέτρεψαν τη μοναρχία» σημειώνει σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο ο Αλέξανδρος Γουργουλιός.

Το πάθος και η πίστη του Μπετόβεν στην Επανάσταση ήταν τέτοια ώστε, όταν ο Ναπολέων Βοναπάρτης τα «πούλησε» και έγινε αυτοκράτορας, δεν δίστασε να σκίσει την πρώτη σελίδα της Συμφωνίας που του είχε αφιερώσει. Στο φινάλε δε της πασίγνωστης Ενάτης, που γράφηκε ενώ τα τύμπανα του πολέμου ηχούσαν δυνατά στην Ευρώπη, η χορωδία αναφωνεί μέσω της ποίησης του Φρίντριχ Σίλερ: «Ολα τα έθνη, αγκαλιαστείτε!».

Εύλογα θα ρωτήσει βεβαίως κανείς τι σχέση μπορεί να έχουν ο Μπετόβεν και η εποχή του με τον Πάμπλο Χασέλ και τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην Καταλωνία, η οποία συγκλονίζεται από τις πιο βίαιες διαδηλώσεις μετά την περίοδο του δημοψηφίσματος για την ανεξαρτησία, στις οποίες πρωταγωνιστεί η νεολαία. Αρκετοί δε θα θεωρήσουν ιεροσυλία κάθε σύγκριση ανάμεσα σε έναν από τους μεγαλύτερους μουσουργούς όλων των εποχών και έναν ράπερ ο οποίος έχει γίνει γνωστός περισσότερο για τις πολιτικές του απόψεις και τα μηνύματά του στο Twitter.

Σεβαστές οι όποιες ενστάσεις, ειδικά όταν διατυπώνονται καλοπροαίρετα. Ας σκεφτούμε όμως μια ακόμα πλευρά – ότι, τηρουμένων των αναλογιών και με μια δόση (δημοσιογραφικής) υπερβολής, οι δύο θα μπορούσαν να έχουν ένα κοινό σημείο: Εάν ο Μπετόβεν ζούσε σήμερα, δεν αποκλείεται να οδηγούνταν στη φυλακή για προσβολή του θεσμού της μοναρχίας, αλλά και για προτροπή σε «επαναστατική βία» μέσα από τις συνθέσεις του. Να βρισκόταν, δηλαδή, περίπου στην ίδια θέση με τον Χασέλ, ο οποίος έχει καταδικαστεί και φυλακιστεί επειδή εξύβρισε τον βασιλιά Χουάν Κάρλος, για τον οποίο είπε ότι είναι «μέθυσος» και «αφεντικό  της μαφίας», αλλά και το σύνολο της βασιλικής οικογένειας, τα μέλη της οποίας έχει χαρακτηρίσει «φασίστες» – ενώ ένα από τα τραγούδια του έχει τίτλο «Θάνατος στους Βουρβώνους».

Είναι γνωστό βεβαίως ότι ο γεννημένος στη Λέριδα 32χρονος Χασέλ – το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Πάμπλο Ριβα ντούγια ι Ντουρό – δεν διώχθηκε μόνο για τις επιθέσεις του κατά της βασιλείας. Οι δικαστές επικαλέστηκαν επίσης τις αναφορές του υπέρ της αυτονομιστικής οργάνωσης των Βάσκων ΕΤΑ και της (θεωρούμενης και αυτής ως τρομοκρατικής) οργάνωσης GRAPO, τον χαρακτηρισμό της αστυνομίας ως «ναζί», καθώς και τη συνολική αμφισβήτηση του πολιτικού συστήματος της Ισπανίας. «Δημοκρατία, πόρνης κόρη», λέει σε ένα άλλο από τα δεκάδες τραγούδια που έχει γράψει από το 2005 μέχρι σήμερα, σε πολλά από τα οποία υμνεί την αντίσταση και την ανυπακοή, τον αντικαπιταλισμό, τον διεθνισμό, την επανάσταση, αλλά και την ίδια τη ζωή  ενώ αρέσκεται να υπενθυμίζει σε όσους επικρίνει ότι «οι ημέρες τους είναι μετρημένες».

Με τις παραπάνω απόψεις μπορεί και δικαιούται κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί. Το σημαντικό διακύβευμα πάντως δεν φαίνεται για την ώρα να αφορά αυτές καθαυτές τις απόψεις του, αλλά το δικαίωμά του – όπως και κάθε άλλου – να τις διατυπώνει ελεύθερα. Και των υπολοίπων να μένουν πιστοί σε μια από τις πιο γνωστές διδαχές του Βολταίρου και του Διαφωτισμού: Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες. Αυτό ακριβώς φαίνεται πως παρακίνησε οργανώσεις όπως η Διεθνής Αμνηστία, καθώς και εκατοντάδες (πάνω από 200) προσωπικότητες του πολιτισμού στην Ισπανία – ανάμεσά τους τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, τον Χαβιέ Μπαρδέμ και τον Ζοάν Μανουέλ Σέρατ – να ζητούν την απελευθέρωσή του και τον τερματισμό κάθε δίωξης που του έχει ασκηθεί για τις απόψεις του.

Ακόμα κι αυτό να συμβεί πάντως σημειώνεται πως η κυβέρνηση Σοσιαλιστών και Podemos έχει υποσχεθεί να αλλάξει τις συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου-φίμωτρο που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση του Μαριάνο Ραχόι, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει κάνει κάτι ουσιαστικό –, υπάρχει ένα άλλο μέτωπο από το οποίο ο Χασέλ, οι υποστηρικτές και οι σύντροφοί του δεν θα ξεμπερδέψουν εύκολα. Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά άλλωστε από τη στιγμή που έχουν μπει για τα καλά στο στόχαστρο των ισπανών ακροδεξιών και φασιστών, που μοιάζουν να έχουν βρει και το πολιτικό τους «σπίτι» στο κόμμα Vox – το οποίο μάλιστα, στις πρόσφατες εκλογές στην Καταλωνία κατέλαβε την τέταρτη θέση και 11 έδρες.

Οι απειλές που δέχεται ο «κομμουνιστής» ράπερ – ο οποίος δεν έχει διστάσει να επικρίνει δημοσίως και το ακροαριστερό καταλανικό κόμμα CUP είναι διαρκείς. Ολοι δε φοβούνται πως κάποια στιγμή θα κινδυνεύσει και η ζωή του, έστω κι αν ο ίδιος επιμένει να αντιμετωπίζει αγέρωχα όσους τον μισούν και επιδιώκουν την εξόντωσή του, ηθική ή ακόμα και φυσική. «Οι φασίστες που μου στέλνουν μηνύματα πανηγυρίζοντας για τη φυλάκισή μου έχουν εμμονή με την επιθυμία να βιαστώ στη φυλακή, και είναι φυσιολογικό, ο φασισμός πάντα βίαζε. Ας γελάνε, είναι κοντά το τέλος της κυριαρχίας τους και θα βγω πιο έτοιμος για να συνεχίσω να μάχομαι τέτοιου είδους ηθική κατάπτωση» έχει δηλώσει. Τα λόγια αυτά, η εποχή μας και το είδος της μουσικής που υπηρετεί ο Χασέλ κάνουν πολλούς να τον συγκρίνουν όχι με τον Μπετόβεν αλλά με ένα δικό μας παιδί: τον Παύλο Φύσσα.

Γιώργος Παυλόπουλος / Τα Νέα

Διαφήμιση